af d. 28. oktober 2014

541

2014

978-87-400-0859-3

Min familie har holdt mange sommerferier på Bornholm, så det var jo spændende at den nye afdeling Q bog netop skulle foregå netop der.

Men det var så det bedste ved denne bog.

Jeg brød mig ikke om plottet, jeg synes jo altså at den danske befolkning som helhed er en del bedre informeret end at falde for en plattenmager som ham der er beskrevet i denne bog. Men så blev udenlanske piger fra socialt belastede miljøer indskrevet i bogen. Der er en del mennesker som leder efter en mening med livet, hvorfor er vi her og så videre. I disse tider oplever vi hvordan religioner undergår en radikalisering som islam, men for mig er det disse mennesker går igennem også radikalisering, indoktrinering, overgivelse af selvstændinghed og frihed til at bestemme og handle som et intelligent menneske. Her i bogen beskrives en ’tilbage til naturen’ og ‘soldyrkning’ med en guru som bruger sex som lokkemiddel, noget for amerikansk for min smag.

Spørgsmål: kunne en arabisk syrer der ser ud til at have en helt anden identitet, blive politimand i lille DK som beskrevet?

Et gennemgående tema i disse romaner er at nedgøre overordnede som ikke forstår hvad Mørck går og laver eller gerne vil lave; det er noget trættende. Men i bogen er der flere nye mord og mordforsøg og en række gamle mord. Det hele begynder med en politimands selvmord for at tiltrække opmærksomhed om en gammel trafik ulykke hvor en ung pige blev dræbt men køreren forsvandt. Politimandens søn er homoseksuel og begår også selvmord.

Som en del af undersøgelsen for at finde forbryderen udspørger de en række alternative behandlere og andre kvaksalvere som er gået i stå i hippie årene, bliver de alle tre ‘hyponotiseret’ hver for sig, men det påvirker dem så stærkt at de får mareridt; det virker som lider de af post traumatisk stress: Carl, Rose og Assad. Jeg synes det er overdrevent og urealistisk.

Nu vil jeg ikke skrive mere om den bog, udover at jeg nød at læse om Bornholm, der er ikke så mange bøger der foregår derovre. Jeg vil nu nok give ham Jussi endnu chance og læse den næste bog, men den skal være bedre hvis jeg skal fortsætte….