570

2020

978-87-11-91973-6

The Prodigal Daughter

1

Intet andet er godt nok end førstepladsen

Kvinde, polsk afstamning og katolik – 3 væsentlige hindringer for at kunne blive USA’s næste præsident. Florentyna Abel ved, hvad hun vil have, og hvordan hendes fremtid skal se ud. Dog er hendes ønskede fremtidsplaner ikke helt lige til på grund af hendes familiebaggrund og religion. Trods disse hindringer lader hun ikke noget komme i vejen for sine ambitioner. Hun får banet vej for sit mål og kæmper sig op ad karrierestigen ved først at overtage farens hotelimperium. Men snart viser den svære kærlighed sit ansigt i form af Richard Kane, og Florentyna må foretage nogle afgørende valg, der har konsekvens for hende og familien.

Florentyna er en hård negl at knække og en målbevidst kvinde med ben i næsen. Hun møder uretfærdig modstand og må kæmpe hårdt, men hun lader ikke noget stå i vejen for sin vej mod toppen: at blive præsident i USA.

“Den fortabte datter” er skrevet af Jeffrey Acher, som har haft kæmpe succes med den foregående bog “Kane og Abel” (se tidligere anmeldelse). Jeg var begejstret for den første bog og gik derfor igang med en høj forventning til denne bog. Florentyna – som er hovedperson i denne bog – er Abels datter, og hun lader sig ikke nøjes, må man sige. Det er spændende at følge hendes indædte kamp mod toppen og sit mål, og det er dejligt at læse, at hun heldigvis ikke kun tager sine valg alene med hjernen men også med hjertet. Trods det er en to’er, kan bogen sagtens læses uden, at man har læst den første.

Jeffrey Archer har styr på sin skrivemåde og sprog, og siderne glider let mellem fingrene. Historien er god, og der sker en del konfliktoptrapninger, så læseren ikke keder sig igennem bogens handling. Jeg kan dog ikke helt sætte finger på, hvad der ikke virkede for mig, men jeg synes, den forrige bog var bedre. Ikke at denne bog er dårlig, men jeg følte spændingsniveauet var højere i den forrige bog end i denne.

lån bogen på biblioteket