Den amerikanske sømand af Karsten Lund

af d. 19. oktober 2007

325

2007

978-87-02-06104-8

Historien er en slægtskrønike, som foregår i fiskermiljøet i Skagen, hvor handlingen starter omkring forrige århundredeskifte. Vi følger slægten op til nutiden og dermed 4. led, som er fortælleren. Han er vendt tilbage til egnen, hvor han ankommer en vinteraften for at opklare, hvad der skete 100 år tidligere, hvor det unge par, Ane og Jens Peter stadig er barnløse efter 4 års ægteskab. Dette ændres efter et skibsforlis, hvor en amerikansk sømand reddes i land.

Der hviler en tung hemmelighed over den unge fiskerfamilie, hvor sønnen, de får, bliver sin fars øjesten, men hvis udseende afslører en anden afstamning, som der tales en del om. Denne søn, Anthon – kaldet Tonny – viser sig at være et usædvanligt talent for fiskeri, han kan tale med fiskene og fornemme, hvor der er muligheder for gode fangster, og hvornår der er optræk til hårdt søvejr. Romanens styrke er fortællingen om fiskeriets historie på spidsen af Danmark 1920’erne, hvor Tonny køber sin første kutter, og årene frem til 1970’erne, hvor fiskekvoterne blev indført, og hvor Skagens-fiskernes guldalder var forbi. Fortællingerne om de 4 generationer er hjertevarm og vedkommende læsning, og det er tankevækkende, hvordan det lille samfund omfattede infertilitet med fordomme og myter. Selvom Tonny adskiller sig markant fysisk, bliver han en respekteret medborger, ikke mindst pga. sit forretningstalent. Hele slægten har fremgang og bliver en del af den velbjærgede del af lokalsamfundet, som forstår også at tilpasse sig de nye tider efter indførelsen af fiskekvoter og økonomisk afmatning, som bliver følgen af de mindre fangster.

For at udelukke, at nogen skulle føle sig udstillet i bogen, har Karsten Lund viseligt afsluttet bogen med en kort information om fup og fakta i romanen og sin baggrund for at fortælle historien, med et lunt glimt i øjet.

Romanen er fortalt i et smukt, billedligt sprog, så man fx fornemmer lysene fra de to fyrtårne, som fejer ind over land og bliver vidner til begivenheder, der ikke tåler dagens lys.