2016

9788702197174

Carry On - oversat af Betty Frank Simonsen

1. Udgave

For at få det ud af verden, kan jeg lige så godt sige det nu: Carry On er Harry Potter fanfiction.

Nej, det er ikke helt korrekt.

Carry On er baseret på en fanfiction af en bog som minder om Harry Potter. I Rainbow Rowells anden bog Fangirl, skriver hovedpersonen Cath fanfiction omkring Simon Snow. På den måde som Simon Snow er beskrevet i bogen, er det tydeligt; i dette univers er Simon Snow Harry Potter.  Efter Rainbow Rowell var færdig med Fangirl, følte hun at karaktererne i Simon Snow fortjente deres egen bog. Denne bog er Carry On.

Er du stadig med mig?

Carry On handler som sagt om Simon Snow, han er den udvalgte som skal redde verden. Problemet er bare at han ikke kan få sin tryllestav til at fungere, hans sambo Baz nok er en vampyr og der er et magi-ædende monster som går rundt og ligner en yngre version af Simon.

Selve bogen er skrevet i et sprog, som normalt hører hjemme i nutidige ungdomsromaner. Dette gør at Carry On er nem at komme igennem. Dog er Carry On stadig en fantasybog, som nok virker bedst hvis man er Harry Potter fan. Alligevel er den stadig nok af en ny fortolkning til at man ikke føler man læser en parodi.  Hogwarts hedder Watford, og Hagrid hedder Ebb og er en kvinde som passer geder.

Imidlertid har Carry On en masse ting som gør den anderledes end Harry Potter. For det første er magisystemet anderledes, der er ikke noget Lumos at finde her. For det andet har Carry On noget som Harry Potter aldrig rigtig fik, og det er en homoseksuel kærlighedshistorie. Denne kærlighedshistorie er nok det som gør Carry On væsentligt anderledes end Harry Potter, og de fleste andre fantasybøger. Det var ligeledes den del af Carry On som jeg vil huske.

Det bedste ved Carry On er karaktererne, og deres forskellige synspunkter.. Baz er Simons fjende og sambo, som nok er en vampyr og Simon kan ikke rigtig stoppe med at tænke på ham. Penelope er Simons bedste ven, som er klogere end alle andre og altid ved Simons side. Agatha er Simons kæreste igennem tre år, men hun gider ikke rigtig at være magiker.

Der er kærlighed, og mysterium, eventyr og humor.

Den bedste måde at beskrive på, hvordan det føles at læse Carry On: Forestil dig at du skulle begynde at læse Harry Potter bog syv uden de andre seks bøger fandtes.

Det er nok også her mit problem med Carry On kommer frem. Fordi bogen minder så meget om Harry Potter er du ligeledes vant til at have flere bøger som bygger verden og historien op. I Carry On føles det kun som om du kræser overfladen af Simons verden. Ligeledes får man en masse bemærkninger til eventyr som Simon og hans venner har været på, som du som læser aldrig får lov til at læse. Selvom karaktererne og deres interaktion er underholdende, så bliver de aldrig karakterer som jeg vil tage med mig. Dog hvis jeg var en homoseksuel dreng, kan det godt være at jeg havde det anderledes.

Det er en sød, og anderledes bog som de fleste Harry Potter fans nok vil kunne lide.

Dog fordi Carry On som sagt kun er en bog og ikke en serie, er det nok ikke en bog jeg vil kunne huske om et år eller fem.