Omslag

1987

182

87-89007-26-3

City of Glass

2.udgave

Daniel Quinn skriver sine moderat succesfulde krimier under pseudonymet William Wilson, mens hans faste hovedperson hedder Max Work. Quinn er en ensom mand, der sjældent taler med nogen. Han identificerer sig med sin fiktive detektiv og føler somme tider, at Works liv er mere virkeligt end hans eget.

En sen aften ringer telefonen. En mystisk mand vil for alt i verden have fat i detektiven ved navn – Paul Auster. Quinn øjner et brud på den daglige trummerum og beslutter, at han da sagtens kan agere detektiv under navnet Paul Auster. Hvor svært kan det være? Den mystiske klient, Peter Stillman, viser sig at være en velhavende og meget skadet yngling, hvis far har udsat ham for de uhyrligste ting. Faderen står for at blive løsladt fra fængslet, og Stillman og hans smukke, lidenskabelige kone ønsker at hyre Quinn/Auster til at overvåge faderen og advare dem, hvis han nærmer sig Stillmans overdådige lejlighed.

Quinn tager opgaven – ikke mindst set i lyset af, at hans egen kone og søn er omkommet, og han vil gerne beskytte den skrøbelige, unge Stillman, som var det hans egen søn. Som sagt, så gjort – Quinn tager hen på Grand Central for at afvente toget, som Stillman den Ældre skal komme med. Toget kører planmæssigt ind på den imponerende station og ud stiger ikke én, men to udgaver af Stillman… Hvem skal man nu vælge at overvåge?

Resultatet af overvågningen lader vi ligge. Det er ikke vigtigt – hverken for anmeldelsen, læseren eller forfatteren. Paul Auster er langt mere interesseret i den litterære leg. Metauniverserne. Han lader Quinn møde forfatteren Paul Auster, dennes smukke kone Siri og sønnen Daniel, hvis fornavn er det samme som Quinns. Auster og Quinn diskuterer Cervantes’ Don Quixote (samme initialer som Daniel Quinn), et værk, hvor forfatteren og hovedpersonen også leger med identiteterne. Det bliver meget højpandet. Eller fortænkt. Eller ligefrem studentikost, forekommer det mig.

Da bogen mod slutningen pludselig introducerer en ny fortællerstemme, knækker filmen. Det er bare for meget. Handlingen imploderer, og det drilleri, der før fornemmedes som let akademisk og ærlig talt lidt kedsommeligt, bliver nu direkte irriterende.

“By af glas” er senere inddraget som første del af den kanoniserede “New York Trilogi”, men det bliver den altså ikke bedre af. Det blev Paul Auster heldigvis, år senere. De to andre bøger i NY-trilogien er i øvrigt heller ikke så fantastiske, sy’s jeg – efter nu at have læst dem for anden og sidste gang.