Brudstykker af Christian Skovgaard

af d. 19. april 2016

68

2015

978-87-91611-50-6

Når man lige kigger på bogen så ser den utrolig flot ud, og der er så den lille ekstra ting med, at smudsomslaget kan man klippe ud og lave en model af. Der er anvisninger til hvordan i bogen.

Bogen er skrevet mest i tegninger og ikke så meget i ord, men handlingen bliver nu stadig ret tydelig og hård at læse. Den handler om en kvinde, der mister sin mand og som derfor søger orden i kaos ved at gå i kirke. Ikke en hvilken som helst af slagsen. Men problemet med at komme der bliver, at hun senere hen får svært ved kirker og katedraler med de flotte runde kupler øverst oppe.

Vi har to dele i bogen. Lige nu og her hvor det hele sker for hende og hvor hendes smerte bliver levet ud. Og anden del der viser nogen år senere, hvor hun stadig bliver konfronteret med sit tab. Men her formår hun til sidst at få en noget ironisk vinkel på tingene.

Den anden del trækker lidt ned i mine øjne, da den desværre bliver lidt overfladisk til sidst og jeg derfor mister interessen for en ellers barsk og interessant fortælling.

Bogen har nogen utrolig udtryksfulde illustrationer, der bærer selve historien ret godt. Og uden dem ville man ikke få ret meget følelse igennem. Men man bliver ramt på de tungere følelser især i første del af bogen. Og den efterlader et voldsomt indtryk på en, men man kan godt tolke den til noget positivt i sidste ende, nemlig at det gælder om at få mest muligt ud af livet. Og ved at man associerer til disse kirker mm, så får man også en åndelig indgangsvinkel der er til at tage og føle på, hvad enten man selv er troende eller ej.

En anbefalelsesværdig bog hvis man er til denne genre/type. For den er ret speciel og jeg kunne desværre godt forestille mig, at man vil springe over på at den mere er tegnet end skrevet. Men det skal man altså se stort på, for det er virkelig det, der gør denne bog værd at tage fat i. Det er i det hele taget en spændende måde at læse på, fordi man ikke selv skal danne sig billeder i hovedet, men blot føle efter hvad de fine tegninger giver en undervejs.