af d. 22. november 2012

112

1996

87-14-19254-3

Tink

”Tink” er den tredje bog i serien ”Børnene i Kragevig”. I denne bog følger man Tink, som er søn af Bandons store kærlighed.
Det er en kold og hård vinter. De har ikke meget mad tilbage, kun kartofler, og det er ikke muligt at gå på jagt på grund af vejret. De får hver en kogt kartoffel om dagen. Tink mener at det er hans skyld, for det var ham, som glemte at lukke lågen ind til de andre grønsager, så fårene havde spist det meste. Hver dag går han hen, og ser hvor mange kartofler der er tilbage, og han kan se at de forsvinder hurtigt. En dag beslutter han sig for at rejse væk, da han ikke følger at han hører til. Han pakker sine få ting, og begiver sig af sted i det hårde vejr. Da han kommer op til den store klippe ved vejen, finder han en bevidstløs mand liggende med hovedet nede i jorden, og han ser næsten død ud. Tink ved at den eneste måde han kan redde mandens liv, er at gå efter hjælp, og det eneste sted han kan gå hen, er hjem. Han ligger sin trøje ind på maven af mand, for at han kan holde varmen, mens han går efter hjælp. I Kragevig bliver de meget glade, da Tink kommer hjem, og Frid og Ravner tager ud efter manden ved klippen. Tink bliver lagt i skind så han igen kan få varmen, men da de vil give ham mad, vil han ikke spise, for han følger stadig at det er hans skyld, at de ikke har mere mad. Frid kommer hjem med manden, og det viser sig at være Burd, Faulas gamle mand. De vasker ham, og ligger ham i skind for at se om de kan redde hans liv. Burd overlever, og dette kommer til at ændre Tinks og de andres liv meget.

Denne bog er fyldt med små dramaer hele vejen igennem, og dette gør at den er spænende hele tiden. Men for at den ikke kun bliver sørgelig, er det lagt nogle små lykkelige ting i. At bogen har en anden hovedperson i forhold til de andre bøger, gør at den ikke “bare” er en kedelig fortsættelse. Man skal bruge den viden man har fået i de to første bøger, for at kunne forstå hvorfor Tink har det på denne måde. Selvom man følger Tink, så hører man stadig lidt til de andre fra de første bøger.
Serien BØRNENE I KRAGEVIG har fået tildelt Kulturministeriets børnebogspris i 1995.