Bedstemors guld af Lene Jensen

af d. 7. maj 2021

30

2020

978-87-93958-54-8

Bedstemors guld

Historien handler om en dreng der selv om han ikke må så leger han med sin fars guldring. Det gør at han ender i et andet univers hvor hans bedste ven sommerfuglen er. Og her kommer han på en oplevelse, men han bliver også utryg og så bliver sommerfuglen vred. Drengen får dog hjælp så sommerfuglen kommer tilbage og de kan fortsætte oplevelserne. De ender i et hus med en ældre dame, som laver pandekager til ham. Og da han kommer hjem igen skal de have aftensmad, men han er stadig mæt, så nu skal han bare undgå at hans forældre tror han er syg når han siger nej tak til mad.

Udgivelsen er støttet af Velux fonden som blandt andet har mulighed for at støtte aktive ældre. Det er et ganske fint initiativ da det jo blandt andet gør at der er nogen ældre som kan få udgivet for eksempel en børnebog som denne.

Bogen henvender sig til små børn hvor man læser højt, men også til store børn der læser selv. Den handler om selvtillid og mod, samtidig med den har en sød, omend lidt naiv, historie. Desværre fanger den mig ikke synderligt og som læser syntes jeg ikke den er spændende nok til at jeg efterfølgende rigtig erindre fortællingen. Men mens jeg læste den fandt jeg den ganske hyggelig og jeg er sikker på at hvis man læser den højt for et barn, så kan barnet nemt leve sig ind i historien. Som voksen læser føler jeg ikke at man rigtig bliver suget ind i handlingen – dog med det point at hvis man er bedsteforældre til et barn, så vil man nok få mere ud af at læse den.

Illustrationerne er enkle i sit udtryk og fungere godt sammen med fortællingen. Det løfter bogen en del i min optik.