af d. 8. september 2016

373

2015

978-87-11-45191-5

Anna and the french kiss - oversat af Laura Konradi Brodersen

1. Udgave

Anna har styr på det hele og glæder sig til at starte på sit sidste år på highschool. Det bliver der dog brat sat en stopper for, da hendes rige forfatter far pludselig har besluttet, at Anna skal bo på kostskole og afslutte det sidste år på en skole i Paris. Anna er bestemt ikke glad for denne beslutning, men hun kommer hurtigt ind i en ny kreds af venner, og langsomt begynder den franske hovedstad at blomstre op for hende.

Stephanie Perkins har skrevet en bog i letlæselig sprog og i et tempo, der er nemt at følge med i. Jeg har længe gået og ventet på denne bog, da den har været positivt omtalt så mange steder. Jeg ved ikke, om jeg måske havde for høje forventninger, men i hvert fald levede den ikke helt op til mine forventninger. De første 3 kapitler fangede mig, og jeg læste begejstret videre, men inde midt i handlingen begyndte jeg at falde lidt fra. Dog fik jeg interessen tilbage, da jeg læste lidt videre, så måske har jeg bare været lidt træt undervejs? I hvert fald skal forfatteren have ros for hendes skrivemåde. Historien er skrevet så levende, og jeg kan kun nikke genkendende til de realistiske beskrivelser af både den franske hovedstad samt teenagernes humørsvingninger. Der ligger en god humor gemt i historien, og Stephanie fik mig til at tænke tilbage på mine egne konflikter i min teenage-periode.

Trods jeg stod af midt under handlingen, må jeg indrømme, at bogen er værd at læse uanset alder. Unge vil nok blive klogere på sig selv og deres omgangskreds, og ældre vil mindes tilbage til deres egen tid som ung teenager. Det er en realistisk, sød og romantisk historie, uden at det bliver en kæmpe kliché.