Syngeklubben, leipzigerne og andre mennesker fra DDR af Ole Steen Hansen

af d. 2. januar 2020

284

2019

9788740658927

1. udgave 1. oplag

Det er i år 30 år siden muren faldt, og de fleste har i dag ikke noget forhold til det gamle styre i DDR, muren er stadig et ikon men det den holdt inde og / eller ude er fortid. Jeg besøgte i 1980 byen Rostock i DDR, jeg var der som en del af en inviteret delegation og det var en ren propaganda tur. Så når jeg nu læser Syngeklubben er der så meget genkendelse i det Ole Steen Hansen skriver. Bogens mangfoldige fotos understøtter på bedste vis teksten, og er med til at forstærke følelsen af at stå med det ene ben i 80’erne. Mangler man lidt for at få den rette stemning, kan man med fordel lytte til “Søren Sidevinds Spillemænd” under læsningen, det er en af de LP’er Ole omtaler i bogen.

Som 18 årig tager Ole Steen Hansen til Sovjet for at opleve livet bag jerntæppet. Ved et tilfælde møder han Hannelore fra Leipzig, og det bliver starten på et mangeårigt venskab, hvor han senere også besøger familien Hannelore. Vi oplever gennem Ole, det liv der hersker i DDR og de udfordringer der er med at holde kontakt på trods af Stasi, langsommelige indrejsetilladelser og brev censur. Da syngeklubben fra Güstrow kommer på besøg på Ribe lærerseminar, forsøger Ole at skabe kontakt, men det står hurtigt klart at det ikke er muligt, da de medlemmer han opsøger alle afviser ham. Da han senere på et venskabs besøg med sit amatørband igen forsøger, er resultatet det samme…lukket land. Den sidste del af bogen er bygget over samtaler, med nogle af de mennesker han kendte før murens fald. Det er også lykkes at få kontakt til nogle af dem fra syngeklubben, og få forklaring på hvorfor de lukkede af for kontakt dengang.

Det er en velskrevet bog, der meget fint skildrer en gruppe mennesker og det land de lever i. Den kreativitet og forskellighed der blomstrede under den grå støvede facade. Men også det embedsvælde og systemstyring der tyngede landet, der får mig til at tænke over det samfund vi har her hjemme i dag, og den udvikling vores administration i det offentlige har taget…man fristes til at sige at DDR ikke har levet forgæves.

Hvis man interesserer sig lidt for nyere historie og politik, kan jeg kun anbefale bogen, der med sine mange fotos giver et fint tidsbillede.