Stormene af Maria Helleberg

af d. 13. september 2017

711

2017

978-87-7523-817-0

1.

I Stormene følger vi flere personer gennem en årrække fra år 1515, hvor borgerkrige og reformationen hærger Europa og Danmark. Vi møder den adelige Elsebe (der senere får navnet Elisabeth), den bortløbne nonne Dorthe, Munken Andreas og sidst men ikke mindst Biskoppen af Børglum, Stygge Krumpen. Hovedpersonernes veje krydses bogen igennem på godt og ondt.
I 1515 giftes kvinderne med den familien har valgt, den katolske kirke styrer hvad man skal tro på, og politik er ikke noget man blander sig i med mindre man er adelig og af hankøn. Den unge Elsebe bliver gift med en ældre mand, som mishandler hende, og hun sygner lige så stille hen på hans gård, hvor ingen kommer hende til undsætning, for den slags hører hjemme bag husets fire vægge. Hun bliver dog reddet af den unge Master Stygo, der på det tidspunkt er Kongens opkræver, som hemmeligt forelsker sig i hende og sørger for at få hende i sikkerhed. De ses ikke en årrække, men den unge Stygo bliver så udnævnt til Biskoppen af Børglum, og tager Elsebet, som han nu giver navnet Elisabeth, under sine vinger og hermed starter en livslang kærlighedshistorie fuld af magt, rigdom, politik og erotik.
Nonnen og munken Dorthe og Andreas er direkte og indirekte deres hjælpere fortællingen igennem, og må selv gå meget igennem før de selv finder kærligheden.
Bogen berører den tidsperiode, hvor reformationen raser og vi går fra katolicisme til at blive et protestantisk land. En tid jeg ved meget lidt om, derfor var bogen meget spændende læsning. Der skete virkelig meget i den tid, bare det at det pludseligt var lovligt at synge med på salmer til gudstjenesterne og at der blev prædiket på dansk i stedet for latin, må have været en kæmpe omvæltning i den almindelige danskers liv. Helleberg har skrevet en fascinerende bog om alt dette, og vi har fulgt nogle spændende livshistorier i Elisabeth, Stygge Krumpen, Dorthe og Andreas.