Stegte grønne tomater af Fannie Flagg

af d. 1. januar 2007

372

1987

87-90898-10-9

Fried Green Tomatos at the Whistle-Stop Cafe

”Stegte grønne tomater” var en yndlingsfilm i mange år før jeg fik taget mig sammen til at læse den bog filmen er bygget på. Der er altid en vis fare for at blive skuffet, men ikke denne gang! Bogen er ret tæt på filmen, selvom der er mange sjove, rørende og bevægende detaljer i bogen der ikke kommer frem på samme måde i filmen.

Bogens hovedpersoner er Evelyn, en trist midaldrende kone, der føler at hendes liv er kedeligt og tomt, og den gamle dame Ninny. Evelyn er bestemt ikke særlig imponeret første gang hun møde Ninny på et alderdomshjem. Uanfægtet af Evelyns ligegyldighed begynder Ninny at fortælle om sit liv. Ninny boede i den lille by Whistlestop i en lille by i Alabama. Til at begynde med tager Evelyn sig ikke videre af Ninnys fortællinger, men snart opdager hun, at hun glæder sig til at høre mere, og hun fatter sympati og interesse for alle de personer Ninny fortæller om. Historien bevæger sig frem og tilbage i tiden, fra 1930’erne og til vore dage. Omdrejningspunktet er venskabet mellem de to stærke kvinder Idgie og Ruth og alle de mennesker de omgav sig med i Whistlestop.

Idgie og Ruth ejer byens café og bor sammen, og det antydes mere end en gang, at de har et lesbisk forhold – noget der ikke berøres i filmen. På en usentimental måde kommer bogen faktisk rundt om en hel del ‘varme’ emner, fx slaveri, racisme, vold og fattigdom, men ”Stegte grønne tomater” er først og fremmest en roman om kærlighed, troskab og venskab. Det andet omdrejningspunkt er Ninnys og Evelyns venskab i nutiden. Vi følger hvordan Evelyn gennem Ninnys fortællinger får mere selvtillid og indsigt i sig selv. Romanen er skøn og dejlig og ikke pladderromantisk på nogen måde, selvom det måske kan lyde sådan. Bagerst er der forslag til hvilke emner man kan diskutere ud fra bogens handling plus en række herlige opskrifter på ægte sydstatsmad. ”Stegte grønne tomater” er helt sikkert en bog der både kan få dig til at grine og græde!

(* bogen er læst på originalsproget)