af d. 10. april 2017

660

2017

9788712053347

Orient (amerikansk) - oversat af Lærke Pade

Orient er for dig, der elsker thrillere og ikke har noget imod at blive så opslugt af en bog, at man glemmer at gå i seng, fordi man bare må læse et kapitel mere.
Bogen handler om Mills, der har nogle problemer i livet. Den rare nabo Paul inviterer ham med til Orient, hvor han skal hjælpe ham med at rydde op i huset og komme væk fra sine problemer. Hans ankomst i den lille by er ikke lige vellidt af alle, og da mystiske skabninger pludselig dukker op, og folk dør, er han den naturlige syndebuk for alle. Sammen med Beth, en indfødt, forsøger han at løse mysteriet om skabningerne og finde morderen, før han får skylden for det hele.

Orient med alle sine indbyggere er skildret så levende, at man føler, man selv er en del af byen og færdes de samme steder, som byens indbyggere. Karaktererne er så realistiske og gennemførte, at det næsten er helt uhyggeligt. Man føler, at man kender karaktererne og kan ikke undgå at holde af nogle af dem, foragte andre og forfærdes, da morderen afsløres. Man føler virkelig, at man er en del af historien, og det er fantastisk flot gjort af forfatteren.
Hovedpersonen Mills er en rigtig interessant karakter og et frisk pust i vores litterære verden af lovlydige og ensformige karakterer. Helt fra starten af fangede han min interesse og gjorde mig interesseret i hans historie, og jeg kunne ikke undgå at holde af ham. Beth er en dejlig karakter, der ikke følger de andre i deres modvillighed mod Mills, og som samtidig også er en spændende karakter.

Bogen er spændende, nervepirrende og sender læseren gennem mange “twists and turns”, før forbryderen endelig afsløres. En afsløring jeg bestemt ikke havde set komme! Man lever sig hurtigt ind i historien og lader sig rive med af fortællingen og karaktererne og gætter med på hvem, hvad og hvorfor.
Orient havde mig fanget fra første til sidste side og var en positiv overraskelse. Den er bestemt en læseoplevelse værd, også selvom man måske ikke er så meget til denne genre. Jeg giver bogen 5 stjerner grundet det fantastiske stykke arbejde forfatteren har gjort med byen, plot, skrivemåde og karakterer. Det er en eminent bog, og Christopher Bollen er bestemt én, jeg vil holde øje med fremover.