Min mand sidder på taget og synger af Lisbet Lundquist

af d. 21. juni 2004

237

2004

87-568-1775-4

Titlen tjener som varsel om bogens stil. Sprogligt er “Min mand sidder på taget og synger” sprudlende og veloplagt. Tonen er humoristisk og oser af fortælleglæde, og man bliver hurtigt smittet med den lethed, der bølger gennem siderne. Historien springer lystigt i tid, frem og tilbage og gerne ud over bogens rammer – og det virker vedkommende. Samtidig er “Min mand sidder på taget og synger” et dejligt tidsbillede. Portrættet af en lys og flippet, om end ikke problemløs, æra suppleres smukt af den kvindelige hovedperson, der har sit at lære om verdens gang.

Vi er i 1967 med klidboller, batikfarvning og bofællesskab. Eva er 24, og hun vil gerne være skuespiller eller forfatter. Hun vil i hvert fald helt sikkert ikke længere læse dansk på universitetet. Eva er bedårende. Hun er ung, sårbar og troskyldig på en meget tiltrækkende facon. Ordet livsduelig falder én ind, mens hun hvirvler ind i livet med den åbenhed og glade forventning, som kendetegner et meget ungt eller måske bare et meget lyst sind. Men selv en positiv indgang til livet kan ikke forhindre, at hun falder over det, og hun må igennem sin del sorg. Men hun er ung og heler hurtigt. Fortællingen om Eva blandes med historien om den fortabte bibliotekar Mogens Thomsen, som Eva skriver på, mens hun prøver at finde sin plads i verden. Som kommende forfatter lægger Eva mærke til alt, hvilket mærkes i bogens rigtig hyggelige detaljerytteri. “Min mand sidder på taget og synger” synes at sige, at man skal teste sine vinger. For man ved jo ikke hvad de kan bære, før man prøver dem af.

“Jeg tænkte på alle de gange der var bonet, støvsuget, tørret støv af, pudset vinduer, pudset sølvtøj, luftet ud og tørret paneler af med en fugtig klud. Alle de forårsrengøringer hvor gardinerne var blevet vasket, bøgerne banket og hvert et forputtet edderkoppespind blevet fjernet.
Og hvordan opstår alle de spind uden skyggen af edderkopper i nærheden? Måske materialiserer de sig af julens forputtede grannåle, et par ukoordinerede askedrys fra en festcigar, lidt kagekrummer og et par skjulte suk.”