af d. 19. december 2017

313

2016

9788712054856

The Apartment på dansk ved Lærke Pade

Lejligheden af S. L. Grey er en skræmmende thriller, der gør brug af det makabre og en god portion spænding.

Romanen handler om ægteparret Mark og Stephanie, der har været udsat for et hjemmerøveri. De føler sig ikke længere godt tilpas i deres hjem, og selvom pengene ikke rækker til meget, overtales de til en miniferie i Paris, hvor de via en hjemmeside laver et boligbytte med en fransk familie. Men lejligheden i Paris er ikke ligefrem det, de er blevet lovet, og stemningen bliver hurtigt dyster. Da de kommer hjem igen, er intet, som det plejer at være, og Marks opførsel bliver mere og mere skræmmende. Snart frygter Stephanie for sit og sin datters liv.

Bogen igennem skiftes de to karakterer til at fortælle, og det giver fortællingen en dybde, der fungerer rigtig godt. Der er ikke mange karakterer med i bogen, men de få, der er, er beskrevet godt og fremstår levende for læseren. Hele bogen igennem er der en dyster stemning, der kulminerer i bogens sidste kapitler i noget ret makabert.

Denne bog er spændende, skræmmende og rigtig godt skrevet. Man bliver ført med af historien og lever sig ind i deres oplevelser. Den underliggende dystre stemning i bogen er velskabt af forfatterne, for man kan mærke den hele vejen igennem. Det, at bogen er kort, gør, at handlingen på intet tidspunkt trækkes i langdrag, men at spændingen konstant stiger, og at læseren fastholdes i spændingen. Brugen af noget overnaturligt giver fortællingen det ekstra lag af uhygge, der gør, at jeg giver den 4 stjerner.