Kampen om kraftfeltet. Skyggelinsen – bind 2 af Jakob Drud

af d. 4. maj 2024

198

2024

9788794534246

Det er længe siden at jeg læste den første bog i denne serie og jeg havde næsten glemt det, da 2eren her dukkede op. Og man kan godt læse 2eren uden at have læst den første bog i serien om Skyggelinsen. Men man får lidt mere ud af det hele hvis man har forhistorien med.

De venner man følger er knap nok kommet sig over deres første oplevelse med magi og fare, da de nu står overfor en udfordring som bestemt ikke er sjov. Børn der kommer til skade, voksne og børn der er besatte og en fornemmelse af at blive overvåget. Det er slet ikke hyggeligt og hvad skal man stille op mod magi, endda den onde udgave? De finder ud af at det drejer sig om et kraftfelt, og at der er en meget gammel ånd som har taget ophold i de kameraer der er sat op på skolen. Det er faktisk en fortsættelse af det de oplevede i første omgang, og derfor er de ikke i tvivl om at her skal gøres noget. Men hvad? For de kan jo ikke være på skolen konstant, og de kan ikke fortælle deres forældre hvad der foregår. De prøver at finde en måde at ødelægge kraftfeltet på, men det er tæt på at gå galt et par gange, da det er mere farligt end som så. Og  det jo ikke ligefrem godt at sætte sit eget liv på spil. Men det kan være nødvendigt.

Der er meget at holde styr på og man skal koncentrere sig en del for at få alle detaljer med. Men det er en spændende og hæsblæsende historie. Og samtidig er der noget rørende og virkelighedstro over den, da man også følger den ene hovedperson i hans liv hjemme hvor faderen drikker og livet ikke er så nemt. Så det er en bogserie med mange facetter og den er ikke helt børnevenlig. Men til store børn og unge er den god og interessant.