Kaiser af Henriette E. Møller

af d. 8. maj 2008

224

2008

978-87-02-06724-8

Forfatteren bag “Jelne” har gjort det igen. “Kaiser” er fortællingen om de 3 generationer kvinder, hvis usagte handlinger snor sig ind i hinanden og går parallelt med hinanden. Der er Ebba som var ung under krigen. Ung og forelsket i den tyske officer Thomas, der hver aften fulgte hende hjem til hendes uvidende mand. Der er Agnete, som ikke kan tilgive sin far Albert for den opmærksomhed og de kærtegn han ikke gav hende og hvis store kærlighed er en tysk gift mand i Berlin. Til sidst er der Ida, som har elsket prøvende og med muligheder, for blot at se det luftkastel smuldre før det rigtigt var blevet bygget.

Vi møder dem ved Alberts, Ebbas mand, Agnetes far og Idas morfar, dødsleje. I timerne hvor døden endelig får overtaget, tænker de tilbage og vi ser, hvordan valg foretaget i fortiden, stadig kan have relevans i nutiden.

Som “Jelne” handler det om rodløshed, om familie og om at finde sig selv midt i alles forventninger til dig. Selvom jeg de første par sider var ved at få flip over sætningskonstruktionerne, bestående næsten udelukkende af kommaer og meget få punktummer, samt den nogle gange hvirvelvind-agtige skiften i hvilken persons historie der fortælles, blev jeg grebet af historien efter et par sider og nu hvor jeg har lagt bogen fra mig, sidder den stadig i mig. Der er noget ufatteligt skrøbeligt over begge forfatterens bøger, en flair for den menneskelige natur og de brister vi alle har hist og her. En fremragende opfølgning på debutbogen. Jeg glæder mig til at følge dette forfatterskab.