Jagten på den forsvundne by af David Grann

af d. 5. november 2010

327

2010

978-87-12-04540-3

Lost City of Z

Siden jeg var barn, har jeg været dybt fascineret af de opdagelsesrejsende, der drog til de arktiske egne. Jeg har undret mig over, hvad der drev dem til at udholde disse utrolige lidelser. Var det pligtfølelse eller eventyrlyst? Jeg har læst om Shackletons rejser, om Fridtjof Nansen, om Karluk og ikke mindst Roland Huntfords bog om Scott og Amundsens kapløb om Sydpolen, som jeg med jævne mellemrum tager frem og læser igen.

Men indtil jeg stødte på David Granns bog om Percy Fawcett, har jeg sjovt nok aldrig interesseret mig særligt for de mænd, som udforskede Amazonas og andre varme steder. Det har nu ændret sig, for “Jagten på den forsvundne by” er en af de mest interessante og fascinerende historier, jeg længe har læst, og lidelserne som de opdagelsesrejsende i Amazonas blev udsat for, står på ingen måde tilbage for det arktiske ishelvede.

David Grann er journalist, og han fortæller i bogen om den karismatiske opdagelsesrejsende, Percy Fawcett, som over flere ekspeditioner kortlagde store dele af det uudforskede Amazonas i starten af det 19. århundrede, indtil han i 1925 forsvinder sporløst sammen med sin søn og dennes kammerat på en søgen efter den mytiske by El Dorado (som Fawcett kalder for Z). Et hav af ekspeditioner er siden draget til Amazonas for at finde dem, men man har aldrig fundet sikre beviser på, hvad der hændte.

Det sætter Grann sig for at ændre. Via en omfattende research hvor han bl.a. får adgang til hidtil ukendte breve og notesbøger som Fawcetts familie ikke tidligere har ønsket at offentliggøre, får han nye spor til Fawcetts skæbne, og han beslutter sig for selv at rejse ud og følge i Fawcetts fodspor ind i et af de mest ugæstfrie områder i verden.

“Jagten på den forsvundne by” er en blanding af en biografi og en detektivhistorie, og så er det samtidig en fantastisk rejseberetning til et for mig stort set ukendt kontinent. Grann formår på levende vis at fortælle om både Fawcetts liv, datidens syn på – og udnyttelse af – indianerne og naturresurserne i Amazonas og bringe det hele op til nutiden med den moderne forsknings resultater. Det lyder muligvis tørt, men det er det langt fra!

Grann skriver spændende og letforståelig, og han får manden og myterne til at fremstå levende, også selvom man intet forkendskab har til historien. “Jagten på den forsvundne by” er en af de bedste bøger, jeg har læst i år, og jeg kan kun anbefale den på det allervarmeste. Efter sigende skulle der også være en filmatisering på vej med Brad Pitt i rollen som Percy Fawcett, og jeg kan sagtens forestille mig, at den bliver et hit på størrelse med Indiana Jones filmene.