Forbi af Pia Juul

af d. 11. september 2019

45

2018

978-87-998379-7-7

”Forbi” er forfatteren Pia Juuls 21. bog og det er derfor en ganske erfaren digter, der i 2018 udgav denne digtsamling, der i andre medier er beskrevet som en bog, der åbner sig som et nyt kapitel i forfatterskabet. Det er i virkeligheden en ganske passende beskrivelse, for det er en rigtig fin digtsamling, der er stablet på benene her. Bortset fra, altså, at bogen indledes med 5 siders prosa og derefter fortsætter over i egentlige digte.

Digtene kan til en vis grad betegnes som lidt deprimerende, tekster, der har ”the blues”. Digte, der handler om hvad der sker når man ikke er ung mere, når man ikke længere har det overmod, der som regel følger med at være ganske ung. Forfaldet sætter ind, man bliver ældre, man tænker måske over de chancer man ikke tog eller de chancer som andre har snydt en for at gøre brug af. Digtene kan derfor også betegnes som beskrivelse af en slags sorg over hvordan tilværelsen på nogle punkter har artet sig. Sådan er det vel for de fleste, der har passeret de 40, nogle mål er nået og andre chancer har man forpasset. En form for genkendelighed i teksterne vil der derfor også være når man læser disse tekster.

Selvom digtene er til både den melankolske og til tider triste side er der også selvironi og i ny og næ humor og det betyder, at digtene ikke opleves som tunge.

Herudover er digtene også fyldt med bogstavrim og en form for menneskelig lune og menneskelig indsigt, som jeg ret godt kunne lide.

Det har været en fornøjelse, at læse ”Forbi”, der er en del kloge og blændende digte og denne anmelder finder derfor, at 4 store stjerner er helt på sin plads, det er et meget fint værk, der her er blevet udgivet på Asger Schnacks Forlag.