af d. 21. december 2014

249

1954

87-00-24580-1, 978-87-00-24580-8

Lord of the Flies

“Farlig og umoralsk” var angiveligt nogle af de tillægsord, der blev anvendt om “Fluernes herre” da romanen udkom i 1954.

Til trods for, at bogen er et ganske skræmmende bekendtskab vil jeg dog ikke gå så langt som at kalde bogen farlig eller umoralsk, det er tværtimod en voldsomt medrivende bog, som jeg har haft ualmindeligt svært ved at lægge fra mig.

For nu kort at ridse handlingen op:

Et fly styrter ned på en øde ø. Om bord på flyet er en flok engelske skoledrenge, der næsten alle overlever og nu dels skal forsøge at overleve på øen uden voksne til at varetage deres interesser (alle voksne døde i flyulykken), og dels skal rollingerne overveje hvordan de kan komme hjem til England igen og blive genforenet med deres familier. Det er ingen nem opgave når man altid har haft voksne at læne sig op af.

Til trods for, at der er tale om børn indretter børnene sig med en leder (en art statsminister eller kongen i et skakspil) og under denne leder/konge skal de øvrige brikker i skakspillet forsøge at indordne sig. Det er unødvendigt at sige, at der udspiller sig voldsomme magtkampe på øen, der til forveksling kunne ligne de magtkampe, der foregår mellem voksne i et ellers velordnet samfund.

“Fluernes herre” er måske på overfladen en bog om et flyuheld og børn på en øde ø, men er i virkeligheden en fortælling om magtkampe og om hvordan børn ikke lærer af hvad der bliver sagt, men derimod af de voksnes handlinger. Det er en fortælling om hvad der sker med mennesket når det handler om at overleve et sted, hvor der ikke er opsat basale regler for adfærd – mennesket ender med næsten at minde om et dyr, der vil ødelægge alt for selv at overleve.

“Fluernes herre” er en voldsomt skræmmende bog, der gør et uudsletteligt indtryk på læseren. William Golding er en fremragende forfatter, der har skrevet sin roman i et særdeles overbevisende sprog, der er ualmindeligt fine personbeskrivelser og man kan ikke andet end, at elske bogen for den spændende handling og forfatterens evne til at brygge en solid historie sammen.

Denne bog burde være obligatorisk læsning, og jeg kan ikke anbefale romanen varmt nok.

Jeg belønner bogen med 5 stjerner og vil anbefale, at I læser bogen hvis I ikke har stiftet bekendtskab med den – og genlæser den hvis I allerede har læst bogen.