En lille hvid løgn af Sofie Boysen

af d. 7. februar 2021

171

2021

9788711989265

Astrid har nævnt sin kæreste for de seje piger i klassen, og nu udspørger de hende om ham. Problemet er bare at han ikke eksisterer. Astrid har altid været god til at pynte på sandheden. Hun ved godt det er forkert, men det gør nogen gange livet nemmere at lyve, for så bliver man hørt. Men det er svært når man risikerer at blive opdaget. Nu skal der være fest på skolen, og de andre vil gerne vide om hun tager sin kæreste med. Men hvordan tager man en med som ikke findes? Og er der ikke noget bekendt ved ham den nye dreng som starter på skolen?

Får hun en kæreste eller bliver hun taget i at lyve? Det må du selv læse bogen og finde ud af. Men jeg kan sige så meget som at det er en underholdende og lidt tåkrummende historie om at være ung og forelsket.

Bogen er en del af sommerfugleserien som henvender sig til børn og unge. Denne bog er til de større børn, de unge på 12-14 år og opefter. Den viser rigtig fint hvor svært det er at være teenager, være forelsket for første gang og de pinlige episoder man også kan opleve undervejs. Man bliver som voksen taget tilbage til sin egen teenagetid med første kys og klamme håndflader. Så det fungerer rigtig godt. En god bog for større børn som læser selv, men også en bog som kan være god i skolesammenhæng, da den sætter fokus på noget vi alle oplever – nemlig den første kærlighed.

Man er hurtigt igennem historien da man gerne vil vide mere hele tiden, så den er velskrevet og fangende. Og personligt kan jeg kun give den min varmeste anbefaling. Og især hvis man som voksen har teenagebørn selv, så kan den være en god reminder om hvor svær den tid lige netop er. Så læs den før din teenager!