Frit flet. Fællesbogen af Naja Marie Aidt, Line Knutzon & Mette Moestrup

af d. 10. september 2014

656

2014

978-87-02-06422-3

“Frit flet” er en vild bog! Ikke blot i sit meget store format, men også i sin indholdsmæssige form. Bogen er skrevet af tre forfattere, der har ladet ord, identiteter og stemmer flette sammen i en sådan grad, at det er for det meste ikke er muligt at identificere, hvem der taler. Det i sig selv er jo noget af en bedrift i en tid, hvor forfatteren er så meget i fokus. Et andet flettet element er genren. Den store, glinsende bog består blandt andet af digte, logbøger, sange, interviews, billeder, og selskabslege. Alt sammen indrammet i en diskussion af køn, krop, identitet, penge, race og klasse, fx; ‘Diskussioner omhandlende samfundets fælles begær efter den purunge kvindes krop, og at den ældre kvindes krop opfattes som noget, der forventes “at være tavst”‘.
Bogen skal ses som en legende og undersøgende indspark i en feminismedebat, der efter de tre forfatteres mening godt kan gribes an på en mindre tør måde.

For min personlige smag bliver tonen en tand for aggressivt kæmpende fra og for en kvindeposition, og legene bliver for legende, for eksperimenterende. Dog byder bogen på så mange gode dele, at jeg her vil tilsidesætte mine personlige præferencer. Særligt fungerer inddragelsen af teoretikere, interviews med yngre og ældre mænd og kvinder om krop, køn og seksualitet, samt de afsnit, hvor andre forfatteres værker og idéer kommer i spil, virkelig godt.
“Frit flet” er et mangfoldigt, gennemtænkt og inspirerende værk. Man behøver ikke læse det lineært, og kan dermed sagtens springe rundt og dykke ned de steder, der tiltaler én. Det lægger formen nærmest op til.