211

2021

978-87-02-34172-0

Den ärliga bedragaren

1. udgave 1. oplag

Det er en finurlig lille bog. Selve formatet kan jeg ret godt lide.

Jeg er forvirret fra start for der er en jeg fortæller og så er der ikke nogen jeg fortæller længere. Og kun helt kort til sidst er der en jeg fortæller igen. Men hvem jeg fortælleren egentlig er bliver jeg i tvivl om. Det til side så handler bogen om Katri og hendes bror Mats. Mats er lidt tilbagestående og folk acceptere hans tilstedeværelse. Katri bliver beregnet som en meget ærlig kvinde men samtidig ikke en man kommer ind på livet af. Hun gør meget for sin brors skyld og får fundet et hjem hos Anna til dem begge. Anna er børnebogsillustrator og laver de smukkeste billeder af skovbunden, men så tilsætter hun kaniner med farver og blomster. De får aldrig rigtig et venskab, men Katri rydder grundigt op i Annas liv og det sætter også gang i snakken i den lille by.

Jeg har ikke helt forstået hvad bogen handler om og selv om der står at den handler om de løgne vi kan lulle os selv ind i, så er det ikke rigtig det der sker i bogen. Og den var ret let at læse, men handlingen er mere for mig en beretning om nogen mennesker der blot forsøger at få mest ud af mindst muligt. Og hvor penge er vigtigere for nogen end de er for andre. Derudover så bliver jeg ikke meget klogere og jeg efterlades med et indtryk af noget som jeg ikke helt kan sætte en finger på. Jeg ville ikke være i stand til at forklare handlingen meget nærmere hvis nogen spurgte og det med den jeg fortæller gjorde det virkelig mærkeligt.

En bog som er flot i sit udtryk og som jeg håber andre kan få større glæde af. For jeg ved jo at mange er glade for de bøger som Tove Jansson ellers har udgivet.