af d. 2. juli 2017

328

2016

978-87-11-56863-7

Butchers's Crossing - oversat af Mich Vraa

Særudgave 2016

John Williams fik først virkelig succes med sine romaner flere år efter din død i 1994. Han skrev kun fire romaner og to digtsamlinger, hvor vi på dansk har fået de tre romaner, “Stoner”, “Butcher’s Crossing” og “Augustus”. “Stoner” var den første til at blive udgivet på dansk, og den fejede benene væk under de fleste, ikke mindst hos undertegnede. Sjældent har jeg læst en bog, som står så klart i erindringen. Det samme vil temmelig sikkert gøre sig gældende med “Butcher’s Crossing”, for den er i mine øjne endnu bedre end “Stoner”.

Den unge Will Andrews ankommer til den lille flække, Butcher’s Crossing, Kansas i 1873. Han opsøger en af sin fars bekendte, der opkøber bisonhuder fra jægere. Will vil gerne opleve prærien og det hårde liv som jæger, måske finde sig selv og sin identitet. Han bliver opfordret til at snakke med en jæger, og inden kort tid har han købt sig til en jagt i Colorado bjergene, hvor jægeren for mange år siden så en kæmpe hjord bisoner i en dal. Snart begiver fire vidt forskellige mænd sig afsted på hesteryg og prærievogn.

“Butcher’s Crossing” er en western udover det sædvanlige. Der er hverken skuddueller på liv og død eller indianeroverfald. I stedet lider man sammen med de fire mænd, og især med Will, hvis første modstander bliver det hårde, lange ridt hen over prærien, og hans tilstand af smerter bliver beskrevet, så man selv kan føle hans lidelser. Ligeledes bliver jagten på det livsvigtige vand til dyrene, der trækker vognen, beskrevet så intenst, at man ikke kan slippe bogen. Når den ene af deltagerne samtidig er en rigtig sortseer, som hele tiden synes at deres fører skulle have gjort noget andet og tager humøret fra alt og alle, så er spændingen mellem mændene endnu et aspekt, der gør historien nærværende.

Williams skriver og beskriver så man føler, at man selv er med i historien, og selvom flere af jægernes oplevelser er barske og rædselsfulde (og direkte kvalme for en antijæger som jeg), så ønsker man nærmest, at man er med. Ligesom i “Stoner” bliver man fanget af den måde, han så fornemt beskriver helt enkle ting. Ind imellem får man også indsigt i Wills udvikling på hans dannelsesrejse, hvor han på filosofisk vis beskriver sin tilstand, selvom han ofte er med på sidelinien og kun betragter dramaet mellem mændene, som man skulle tro blev mere samlet i deres fælles strabadser, men som nærmere frastøder hinanden.

“Butcher’s Crossing” er en umanerlig flot western, som jeg hverken har læst på bog eller set magen til på film. Det bliver næppe mere autentisk end dette. Hvis man kan lide en film som “The Revenant” så vil man elske “Butcher’s Crossing”, og jeg kunne godt ønske mig, at den blev filmatiseret, det kunne blive en meget smuk og barsk oplevelse…igen.