Breve af Jens Smærup Sørensen

af d. 11. maj 2009

217

1992

87-595-0266-5

Vi betragter vel normalt sproget som noget, der afdækker og klargør sammenhænge. At det ikke nødvendigvis altid er sådan, vil man opleve ved en læsning af ”Breve”. Dog vil den opmærksomme læser se, at sproget alligevel overlister fortælleren og afslører, hvad der forsøges skjult..

Bogen er bygget op som en novellesamling med 4 breve, omend 1 af de andre noveller reelt set også er et brev i sin form.

En af mine favoritter er novellen ”Shibbolet”, der fortælles som om der er tale om en hændelig dødsulykke, men hvor den opmærksomme læser fornemmer, at der er tale om overlagt mord i forklædning. Hovedpersonen vil ikke vedgå sig jalousi og mistanke om utroskab, og roser i høje vendinger en gammel bekendt, der bor nogle måneder hos ham og konen. Nedenunder fornemmer man en stigende irritation som sproget måske kan tilsløre, men dog ikke skjule. Alt kommer for dagen, men aldrig som sig selv.

En anden favorit er ”Brev 2”, der på en gang er humoristisk og dog tankevækkende. En midaldrende mand har fået et tilbud fra djævlen om at sælge sin sjæl og nu skriver han tilbage og diskuterer tilbuddet. Han viger tilbage fra det meget definitive skridt for evigt at sælge sin sjæl og spørger derfor, om en leasing-aftale er mulig? Spørgsmålet efterfølgende, og et der ikke skal besvares her, kan være, om vi ikke alle ind imellem sælger vores sjæl (for en tid) for at opnå andre gevinster?

Af andre noveller kan nævnes en mordgåde i en jysk landsby og den kvindelige partisoldat, der ved hjælp af sin kvindelige charme og tilslørede seksuelle tilbud vil have en læge til at erklære partiformanden for syg og uskikket til at lede partiet. Dette foregår ad lange snørklede veje, hvor hensigten først langsomt bliver klar for læseren.

Disse noveller minder om Helle Helles noveller. Der er brug for megen opmærksomhed, da mange ting foregår mellem linjerne forklædt som tavshed.

Det kan diskuteres i årevis hvad man vil anse for at være litterære klassikere. Man kunne dog i stedet for bruge tiden på at læse denne litteratur og slå sig til tåls med, at kun tiden kan give os svaret på, hvad der overlever tiden og den tilsvarende glemsel. Denne bog har slidstyrke og mulighed for mange forskellige læsninger og bør også om 50 år være en spændende bog at gå ombord i.