Asken i tasken af J.B. Corstius

af d. 10. september 2017

180

2017

9788772020037

As in tas - oversat af Birthe Lundsgaard

Efter faderens død beslutter den hollandske forfatter J.B. Corstius, at han vil ære sin fars minde ved, at cykle fra Holland til Middelhavet med faderens aske pakket ned i sin taske. Planen er, at han vil sprede faderens aske ud i Middelhavet og ved samme lejlighed sende venlige tanker i faderens retning – hvor han så måtte befinde sig i det hinsides.

”Asken i tasken” er en bog, der handler om cykelturen fra Amsterdam og til Middelhavet, hvor asken bliver spredt, men også ganske kort om turen tilbage til Holland.

Bogen er dog meget mere end en bog om en cykeltur til Middelhavet.

”Asken i tasken” er en bog om sorg, men også om barndommens oplevelser med en far, der var temmelig langt fra at være helt almindelig. Moderen dør da forfatteren stadig er barn, og det er herefter faderens ansvar at opdrage børnene og sørge for, at de opdrages på en hensigtsmæssig måde. Faderen var ret fantastisk til at fortælle overdrevne historier, men da faderen på sine gamle dage bliver dement er det slut med både historierne og de fælles ferieture. Tilbage står kun minderne om en usædvanlig far, der dog formåede at give sine børn en fornuftig og tryg barndom.

”Asken i tasken” er en underholdende bog, der både er sørgelig og morsom på samme tid. Sørgelig fordi det aldrig er sjovt at skulle forholde sig til et andet menneskes død, men også morsom fordi de mange historier fra forfatterens barndom ofte har stor underholdningsværdi for læseren.

Desværre har bogen også noget banalt over sig – forstået på den måde, at bogen i længden ikke gør noget stort indtryk på læseren.

Bogen er underholdende og morsom, og det opleves ikke som spild af tid at bruge et par timer på at læse ”Asken i tasken”. Der er dog ikke tale om en bog, der på den lange bane gør noget særlig stort indtryk på læseren. Bogen er kort sagt ikke uforglemmelig. Et par timers underholdning og et smil på læben, det var hvad denne anmelder fik ud af at læse denne bog – og det er da slet ikke så ringe igen.