af d. 20. maj 2022

171

2022

978-87-93203-46-4

Anna fra Rudkøbing

?

Anna er en pige som vokser op i en familie der ikke er rige men som heller ikke mangler noget. De har lært at klare sig. Hun har ingen søskende men der bliver hurtigt brug for den plads familien ellers har. En af de andre piger i Annas klasse går for lud og koldt vand fordi der er for mange børn og for lidt penge, og deres far drikker. En dag brænder han huset ned i fuldskab og derfor må nogen af børnene overnatte hjemme hos Anna, mens de andre følges med deres mor og samtidig kommer deres far i fængsel. I samarbejde lykkedes det for Annas familie at hjælpe familien videre både med møbler, tøj, mad og lidt istandsættelse af det hus de til sidst kommer til at bo i. Sideløbende med alt det følger man hvordan et familiemedlem må placere sin datter i kortvarig pleje hos Annas familie og derfor får Anna nok at se til. Men en dag skal de jo alle videre og så er der måske lidt for stille derhjemme, eller gør det mon egentlig noget? Annas far er også god til at lave musikinstrumenter hvilket fylder en del i bogen, og der kommer jævnlig en landevejsridder forbi som vi også hører mere om.

Det er en bog som fortæller om hvordan det var som barn før i tiden at vokse op i en lille provinsby. Børnene drikker kaffe, nogen børn arbejder og andre har hverken til dagen eller vejen. Man hjalp hinanden så godt man kunne og det gjaldt både familie og de nærmeste venner samt fremmede. Det var en anden tid og den beskrives virkelig fint. Sproget blandt børnene er meget voksent men der er også plads til leg og sjov og ballade. Man kommer ligesom tilbage i tiden og får et forhold og en forståelse for miljøet og samfundet dengang. Det er en bog som henvender sig til flere aldre men som vil være rigtig god at læse højt for mindre børn, da nogen ting nok skal forklares lidt nærmere undervejs. Men den er også en fornøjelse at læse som voksen. Der er lidt alle kan få med sig.