Niels Bohr – Kvantespring i København af Niels Roland

af d. 6. september 2024

138

2024

9788794015479

1 oplag

I forbindelse med 200-året for H.C.Ørsteds gennembrydende påvisning af elektromagnetismen, udgav forlaget Eudor “Ørsted Han satte strøm til verden” (anmeldt her på siden juli 2020). Jeg var ret begejstret for bogen, så da forlagt nu har lavet en ditto over Niels Bohr, var det et klart must read.

Niels Bohr er udkommet med støtte fra Novo Nordisk Fonden. Den giver med sine flotte tegninger af Niels Roland en stilsikker og humoristisk skildring af Niels Bohr og hans omgangskreds, samtidig med at den giver et indblik i fysikkens love, men man skal holde tungen lige indmundes for at følge med. I følge biblioteket er den målrette læsere fra 13 og frem, personligt tror jeg man nok skal være lidt ældre for at få den fulde forståelsen af de fysiske formler omkring kvantefysikken, selv om der i bogen er en række LaBOHRatorium der forklarer de enkelte principper omkring den klassiske fysik, lyset omkring os, fanget i sproget, dobbeltspalteeksperimentet og EPR-argument.

Selve bogen er delt op i fire dele. Første del -springet, foregår på det der senere kom tilsat hede Bohrs Institut, der hvor det hele starter. Del to foregår i perioden 1916-1933 Bohr får sin Nobelpris i 1922, men der er stadig meget der skal forskes i og usikkerhed om teorierne om kvantespring holder. I del tre er de mørke skyer atter trukket sammen i Europa og Nazismen gør sin entre, hvilken får fatale følger for nogle af Bohrs venner og han mister også sin ene søn. Niels Heisenberg arbejder for tyskerne i et forsøg på at udvikle atomvåben, og i oktober 1943 tage Niels og hans søn Aage til USA for at tage kampen op. Resultatet bliver den første sprængning af en atombombe i New Mexicos ørken 16. juli 1945 og herfra er det meste politik. Sidste del Arven ser på den videre forskning og hvad vi i dag kan bruge kvanteteorien til. Til slut er der en litteraturliste hvis man efter læsning skulle få lyst til at fordybe sig endnu mere i Niels Bohr, spaltning og kvanteteori.
Personligt kan jeg kun sige, at bogen giver mig lyst til at læse mere om Niels Bohr hans forskning og hans liv.
Niels Roland har været freelance-tegner og -fortæller siden 1986 og har siden tegnet for de fleste danske aviser og forlag samt adskillige fagblade. 2005-2020 tegnede han bl.a. tegneserien “Kloge hoveder” for Weekendavisen, I 2022 blev han hyret af Videnskabsår22 til at skrive og tegne en ugentlig, humoristisk tegneserie for børn med videnskab som tema, som med “Rolands univers” udgives i samlet form.
Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Eudor, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.