Instinkt af Britt Nørbak

af d. 6. juni 2021

317

2021

9788794141161

1 udgave 1 oplag

Den 32-årige Julie Røpke bliver dømt for at have røvet sin arbejdsplads, landets mest velrenommerede smykkeforretning på Strøget., hvilket gør hende til Danmarkshistoriens største smykke tyv. Under den efterfølgende retssag, nægter hun dog at udtale sig og efter domsafsigelsen  på otte års fængsel, oplyste forsvareren at hans klient accepterede dommen, men stadig nægtede sig skyldig.

Nu er rammen sat og Julie begynder sin afsoning i landets mest sikrede fængsel Omega Max, men et fængsel der også lider af kronisk underbemanding, korruption og magtkampe. Det går hurtigt op for Julie, at hvis hun skal have en chance, skal hun kæmpe for at få en plads i hierakiet. Samtidig har journalist Katrine Wulff, bidt sig fast i Røpke-sagen, og forsøger at grave videre i hvad der er op og ned. Hendes artikler kommer til gøre livet i fængslet endnu mere besværligt for Julie, især da Wulff fået en kilde inden for murene.

Det er en velskrevet bog, hvor plottet fanger ret hurtigt, og bliver ved med at pirrer til ens nysgerrighed. Britt Nørbak formår gennem hele bogen at holde læseren hen – men på den gode måde – så man ikke rigtig ved om Julie Røpke er Danmarkshistoriens største smykke tyv, eller om hun er uskyldigt dømt. De mange hint under vejs peger i begge retninger, og bedst som man tænker nu har jeg styr på det, kommer der helt nye oplysninger frem. Jeg jeg følt mig meget underholdt gennem læsningen, og så er det lidt forfriskende at opleve historien bag tremmerne. Der er ingen tvivl om at jeg læser med når næste bind i serien kommer på gaden.

Britt Nørbak (1973) er journalist og cand.phil. i medieformidlet kommunikation. Hun har tidligere arbejdet som tv-tilrettelægger og studievært. Hun debuterede som forfatter i 2011 som ghostwriter på bogen ‘Straffet – fra forelsket til dømt’, som i 2020 blev genudgivet af Kriminalforlaget i en opdateret udgave med ny forside og længere efterskrift. Instinkt er Britt Nørbaks første skønlitterære roman og er første bind i en serie, der foregår i et lukket dansk kvindefængsel.