466
2005
87-595-2482-0, 978-87-595-2482-4
The Hotel New Hampshire
John Irvings altid barokke persongalleri kommer igen ud for morsomme og overraskende hændelser mens der kæmpes med livet.
Første del af handlingen drejer sig om forløbet til og med tidspunktet, hvor en gammel kostskole omdannes til et lidet succesfuldt hotel. Her vokser familien op i et typisk provinsmiljø og mærkes hver især af livet. De første seksuelle erfaringer, traumatiske som positive, er centrale for handlingen, men også den sportsglade Iowa Bob’s simplicitet og den alvorlige lillesøster Lilly giver historien vigtige facetter.
Til trods for komikken, og den både nuancerede og levende person- og miljøskildring, kører introduktionen af familiens medlemmer og deres indbyrdes forhold lidt i tomgang. Men handlingen løfter sig i bogens anden del, hvor familien via en excentrisk bekendt får mulighed for at starte hotel i Wien. Her føjes bl.a. en såret kvinde i bjørnekostume til det farverige persongalleri, som symbol på alles søgen efter tryghed.
Døden er også en central medspiller, understreget af, at enkelte familiemedlemmer omkommer inden de når til Wien. Handlingstempoet skrues i vejret, og dødsfaldene fortsætter på dramatisk vis, hvilket får familien til at returnere til USA. Men inden da kæmper familien og hotellets stamkunder af ludere og politiske radikale med livets limbo inden døden. Det drejer sig om at ‘gå forbi de åbne vinduer’.
Nogle vælger at kaste sig i afgrunden, andre fristes voldsomt, mens andre allerede i levende live er døde og gemmer sig bag fatalisme eller selvbedrag. Ingen kan leve rigtigt før de bekæmper frygten som lammer dem. Gennem melankolien og tragikkomikken viser John Irving os vej til livsglæden.
Det er en historie om at modnes; enkelte bukker under for tilværelsens pres, går ikke forbi ‘de åbne vinduer’, mens de fleste, kloge af skade, lærer at håndtere livet.
Personerne portrætteres med en sådan indlevelse, at de og deres skæbne sidder i én efter at bogen er læst færdig. En både varm og morsom læseoplevelse.