Generation Spice Girls af Elise Ligaard og Nynne Hein Møller

af d. 31. december 2021

352

2021

978-87-02-32132-6

Generation Spice Girls

I 90´erne brød pigegruppen Spice Girls igennem. De var anderledes med hver deres identitet, de var højtråbende, de var sexede og de formåede at skabe sig en enorm succes. Ikke mindst ved at henvende sig til det unge publikum og både deres musik og al deres merchandise var populært på det tidspunkt. For nogen har den popularitet holdt ved og for andre har deres statement om girl power været et bærende element i livet. Alle har hørt om Spice Girls, positivt eller negativt og selvom det nu er ved at være en del år siden de var størst så er der stadig mange som følger med i deres liv, deres karrierer og ikke mindst i de forskellige brands som de hver især har skabt sidenhen.

Bogen her omhandler den fankultur som fyldte så meget mens de var størst. Men også om den efterfølgende tid, hvor der reflekteres over hvad pigegruppen har betydet for blandt andet ens opvækst, ens liv og ens selvværd som politiker, sanger, radiovært med mere. Der er nemlig flere kendte danskere som omtaler deres forhold til Spice Girls i bogen.

Vi bliver taget med tilbage til de look a like konkurrencer der var, til Snurre Snups Søndagsklub og alt hvad der ellers kendetegnede årtiet. Men vi skal også forholde os til Me too bevægelsen, feminismen og andre emner, for der stilles også spørgsmålstegn ved hvad pigegruppen har bidraget til og med i forhold til disse relevante emner.

Om bogen er synderligt relevant, næh, men den er da hyggelig nok hvis man gerne vil mindes lidt popkultur fra 90erne. Og det er nok også det eneste bogen egentlig kan. For at man samtidig skal tage stilling til feminisme og andre emner virker lidt søgt i forhold til at bogen skal omhandle en af vor tids største popgrupper. Men det giver måske mening for nogen, nok mest for dem der reelt var fans. For personligt kan jeg ikke bruge det til så meget andet end jeg kan syntes det er lidt sjovt at der bliver et lidt nostalgisk blik på 90´erne.