45

2024

978-87-94569-38-5

Eventyr i minecraft 2 - Peggy Piglin

1. udgave 1. oplag

Lixtal: 12

De må slet ikke være hvor de er, men de bliver vidne til et tyveri af det guld som der beskyttes i boksen. Og de følger efter tyven, sammen med krigeren Sonja. De kommer gennem en portal og Sonja får nedkæmpet tyven, men så sker der noget mærkeligt med Sonja. Da Peggy og Pablo kommer tilbage gennem portalen med guldet, men uden Sonja, skal de lige overbevise de andre om at det altså ikke er dem som har ville stjæle guldet.

Vi er i minecraft verdenen og selve historien er spøjs og enkel, men samtidig faretruende og underholdende. Der er ikke de store detaljer, men det er heller ikke nødvendigt, for man har en fantasifuld fortælling der indeholder alt fra drama, sygdom og venskab til død og kamp samt fest. Så der er pakket meget sammen på få ord og det fungere godt.

Det er et sjovt koncept at tage minecraft verdenen som et fortæller univers, men det virker og det er nemt at forholde sig til at her er noget som har fundet inspiration via spil og gaming, og ændret det til et koncept hvor der kan fortælles historier for og til børn og unge. Bogen har et lixtal på 12 og henvender sig til større børn der læser selv og som øver sig i det. Men den kan også sagtens læses højt, selvom der er scener i som kan virke voldsomme for de mindste. Men en god historie alt i alt. Og som en del af en serie, hvor historierne er enkeltstående, der passer denne fint ind. Det har sit eget udtryk og det kan man enten lide eller også vil man finde det anderledes. Det anderledes kommer sig jo egentlig mest i at illustrationerne er nødt til at imitere minecraft verdenen, hvor alt er lavet i firkanter.