En plus en af Jojo Moyes

af d. 7. oktober 2014

380

2014

978-87-638-3570-1

The One Plus One

Vi følger computernørden Ed og en lille familie på 3: den enlige mor Jess der fik børn i en tidlig alder med en umoden dagdriver, som knokler hårdt døgnet rundt for at kunne forsørge sine to børn. Tanzie, som er en lille matematiknørd der ikke har mødt livet hårde realiteter men godt ved at hendes familie ikke er helt almindelig. Og til sidst er der Nicky, som ryger tjald hver dag, går med mascara, bliver tæsket af FIsher-drengene med jævne mellemrum og slet ikke er Jess’s søn men betragtes af Jess som det..

Jess gør rent hos Ed men ellers kender de først rigtigt hinanden den nat Ed støder på Jess i en vejkant efter hun forgæves havde forsøgt at komme til Skotland med børnene fordi der var en reel chance for at ændre deres liv og i stedet for at køre videre bestemmer han sig for at stoppe. Ed har selv sine alvorlige problemer men ved at involvere sig i deres liv, begynder han at få øjnene op for at det ikke kun er hans liv der er vendt på hovedet og at det nogle gange er vigtigere at stoppe op og tage sig af andre.

Er der noget Jojo Moyes kan, så er det at skabe nuancerede karakterer og realistiske historier og “en plus en” er ikke anderledes. Det er en historie som giver mening for alle som voksede op med aflagt tøj og sandwiches fordi man ikke havde råd til at spise på caféer.

Selve historien hænger godt sammen og sproget flyder over siderne mens det drager dig ind i en historien om at det at være et anstændigt menneske kan være nok.

Jeg har en halv hyldemeter med Jojo Moyes i min bogreol og hver enkel bog jeg tilføjer den hyldemeter har været skøn på sin måde.

Der er ikke de store eksplosioner og drabelige mysterier i hendes bøger – det er blot fortællinger om hverdagens mennesker på en empatisk måde.