399
1987
87-7720-017-9
The Thanatos Syndrome
1. udgave
Walker Percys bog The Last Gentleman er inspireret af Søren Kierkegaards Sygdommen til Døden, som handler om, hvordan et menneske kan have et uautentisk eller autentisk selvforhold.
Personerne illustrerer forskellige grader af bevidsthed om deres egen fortvivlelse. En af karaktererne, lægen Sutter, lever i en form for fortvivlelse som Kierkegaard betegner trods eller dæmonisk fortvivlelse. Et menneske, der holder fast ved sin fortvivlelse og menneskelighed som et bevis for tilværelsens meningsløshed. Sutter udlever konsekvensen af et udelukkende objektivt videnskabeligt verdenssyn, hvor splittelsen mellem ånd og krop er total, og hvor der mangler et helhedssyn på mennesket. Han laver journaloptegnelser over unge mænd, der har begået selvmord. Det er videnskabsmænd eller mænd, der ligger under for videnskabelig objektivitet, og som har mistet kontakten med virkeligheden. Det er umuligt for dem at blive konkrete selv i en konkret virkelighed. I bogen bruges pornografi som symbol på fremmedgørelsen ved et verdenssyn domineret af videnskabelig objektivitet. Det vil sige de menneskelige forhold reduceret til sex i objektiv forstand fratrukket alle de metafysiske aspekter som kærlighed og venskab.
Forfatteren Walker Percy var oprindeligt uddannet læge, men blev som nyuddannet smittet af tuberkulose, under sin rekonvalescens læste han om eksistentialisme og blev derefter forfatter. Han er inspireret af Søren Kierkegaard og i alle hans bøger indgår Kierkegaards begreber.
Der eksisterer et usammenhængende syn på mennesket i den vestlige verden, som på den ene side består af en videnskabelig indstilling og på den anden side af de etiske rester af vor kristne tradition. Det betyder, at inden for de fleste videnskaber bliver mennesket betragtet som en organisme, mens vi på samme tid har en idé om individets værd.
Walker Percy mente, at den funktionelle metode, som man anskuer fænomener på indenfor videnskaben, passer udmærket på naturvidenskabelige fænomener, der udstrækker sig i tid og rum, men hvis man overfører den samme metode til at ville forklare, hvad individet er og forklare dét, mennesket skaber af kulturfænomener, bliver resultatet mangelfuldt. Fx bruges stimulus-reaktionsmønstre til at forklare semiotik, sprog og psykologi.
For Percy kan konsekvensen af at have denne samfundsopfattelse være, at det spirituelle helhedssyn går tabt, så samfundet ender i kynisme og nihilisme, hvor individet behandles som objekt, og mennesker behandler hinanden som objekter.
Dette tema føres ud i sin yderste konsekvens i Percys sidste roman Thanatos Syndrome, hvor videnskaben forsøger at slippe af med fejlene i den menneskelige natur ved at tilsætte et stof til vandet. Men bivirkningen er, at folk fratages deres forhold til deres eget selv, og de mister suveræniteten over deres selv og bliver objekter. Følgen er, at mennesker også behandles som objekter, og medlidenhedsdrab er en naturlig følge af dette.