110

2024

9788702420548

Смерть Ивана Ильича
Oversætter Marie Tezlaff

2 udgave 1 oplag

Det er som om de gamle klassikere er ved at vinde fodfæste blandt læserne igen, hvilket også forlagene har bemærket. Gyldendal ikke blot genoptrykker gamle klassikere, de har også lavet et lille introduktionsforløb hvor man over otte mail, bliver præsenteret for otte forskellige forfattere og deres hovedværker, samt en læse anbefaling. Personligt er jeg også kommet med på trenden om at læse klassisk litteratur. Tilbage i 80’erne læste jeg en del russiske værker, men har ikke rørt dem siden. Så det er med stor glæde at jeg er begyndt på Lev Tolstojs kortromaner. For nylig læste jeg Herre og tjener (er anmeldt her på siden) og i den forlængelse er det svært ikke at holde de to fortællinger op mod hinanden. Begge har døden som som et væsentligt tema, og refleksion over livet. Hvor det i Herre og tjener er grådigheden der udløser døden, så fristes man til at sige at det er ambitioner der er skyld i Ivan Iljitjs død.

Ivan Iljitjs har hele livet igennem gjort det der forventedes af ham, og tilpasset sig de holdninger og normer som blev anset for at være de rigtige. Efter mange år henslæbt i provinsen, lykkes det endelig Ivan Iljitj, at få sit ønskejob som dommer ved appelretten i Skt. Petersborg. Alt er godt og han blomstrer op og kaster sig ud i indretningen at familiens nye lejlighed, en aktivitet der kommer til at koste ham livet. Hvor Herre og tjener følger forløbet frem til døden, så starter Ivan Iljitjs død med hans dødsannonce, og de muligheder hans kollegaer kan få af hans bortgang, hvorefter hans liv og hans refleksioner, da han ser døden i øjnene, bliver rullet ud for læserne.

Det er en stor lille bog, lille på sidetal men stor i læseoplevelse. Det er en bog der godt kan tåle at blive læst mere end en gang. Den har en dybde, men er samtidig et glimrende valg hvis man som læser gerne vil gå i gang med Lev Tolsstoj, persongalleriet er til at overskue og sprogligt er den en fornøjelse.

Lev Nikolajevitj Tolstoj (1828-1910) blev født ind i en adelig familie som nummer fire ud af fem søskende. I 1844 studier i jura og orientalske sprog ved universitetet i Kazan, men fuldførte aldrig sin uddannelse, men gik i 1851 ind i militæret. Medens han var der debuterede han med trilogien Barndom (1852), Drengeår (1854) og Ungdom (1857), bøgerne blev omgående en succes, og fik rosende ord med på vejen af den store russiske forfatter Ivan Turgenev. Tolstoj er dog mest kendt for romanerne “Krig og fred” (1869) og “Anna Karenina” (1877). Ivan Iljitjs død udkom på russisk i 1886, og for første gang på dansk i 1945 i en oversættelse af Ejnar Thomassen. I 2015 udkom den i en mere nutidig udgave af Marie Tezlaff. Tolstojs tanker om den pacifistiske anarkisme har inspirert blandt andre Mahatma Gandhi og Martin Luther King. Tolstoj modtog ingen større priser, mens han levede, men i 2007 bad Time Magazine 125 prisvindende forfattere nævne deres favoritbøger. Anna Karenina blev den samlede nummer et.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Gyldendal, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.