287
2005
87-7724-906-2
Le fantôme de l'opéra
“Fantomet i operaen” fra 1911 er et rigtig godt gys. Bogen har levet et stille liv i ly af filmatiseringer og Andrew Lloyd-Webber musicals. Men oprindeligt var altså romanen og i den det uhyggelige Fantom, som hjemsøger den parisiske opera engang i slutningen af 1800-tallet. “Fantomet i operaen” er et eventyrligt, romantisk og uhyggeligt drama, der oprulles i et altmodisch og underholdende sprog. Blandingen af gys, detektivarbejde og kærlighed løfter bogen op i særklassen.
Vor fortæller beretter om sin undersøgelse af, hvad der skete i den parisiske opera, da den smukke sangerinde Christine Daaé forsvandt midt under en forestilling og om sammenhængen med den unge vicomte de Chagnys forsvinden og grev Philippe Chagnys død. Vi kommer hurtigt på sporet af et summende teaterliv med overtro og et helt unikt, farvestrålende persongalleri fra grove underklassekvinder ved billetlugerne til adel med egne balkoner. Vi føres med en forelsket vicomte til en ung sangerindes garderobe og herigennem til Fantomet, det uhyrlige væsen, der hærger i operaen og som har udset sig Christine Daaé. Ingen har set Fantomet tydeligt, men én har set et ansigt af ild i en af kælderetagerne. Et ansigt, som syntes at svæve over gulvet imod ham. En anden har set et skræmmende dødningeansigt, der lignede en maske med huller i stedet for øjne og som manglede næsen! Og så har Fantomet sin egen balkon i operaen – no 5 – som tilsyneladende altid står tom under forestillingerne, men som man gør klogest i ikke at sælge til andre.
Historien om Fantomet i operaen og dennes ulykkelige skæbne berettes af en pedantisk og lettere snobbet fortæller, som insisterer på detaljen. Scenen er det enorme, indtagende operahus i Paris, der med et mylder af kunstnere, købmænd, abonnenter, dansemus, fyrbødere, rottefængere og et enkelt Fantom er en hel verden i sig selv. Undrende og pirret følger man efter fortælleren rundt på gange og etager, både over og under jorden. Man forestiller sig rummene fyldt med ventende eller glemte kulisser og accepterer uden den mindste tvivl, at der selvfølgelig findes hemmelige gange og rum i den store bygning skabt specielt til maskerade.