306
2012
978-87-91519-57-4
Peer Louis Aarestrup er på gaden med bind 3 i slægtsromanen om familien Haken. Efter ”Diamantpigen” måtte der komme en fortsættelse. Læserne måtte vide, hvad der videre skete med Emil. Man overraskes allerede på første side, hvor vi møder ”verdensmanden” Emil i Paris og man glæder sig over igen at være i det Aarestrupske sprogunivers med masser af poesi. Det er sproget, der bærer litteraturen. Et spændende sprogunivers er ofte garant for flot litteratur. Det er kunst, det her.
I Paris møder Emil – overraskende – en halvbror. De fortsætter jagten på familiens historie. Det fører dem til Brasilien.
Under opholdet i Paris støder vi på karakterer, der hentes fra andre tidslommer i det 20. århundrede. De indgår som en tidssprængning og virker tankevækkende. De giver læseren en fornemmelse af forfatterens store viden om europæisk kunst og kultur. Under opholdet i Paris kommer Emil i kontakt med Huset Haken ved Pont Neuf, ”Den niende bro”.
Han kommer også i kontakt med en kendt professor og samfundsoprører og hans datter. Gennem dem føres han ind i flere sider af krigens rædsler, herunder jagten på jøderne og de rædsler som de oplevede i lejrene. Pigens mor blev tvunget til at stille sin krop til rådighed for soldater og lejrpersonale og fik foretaget flere aborter. Krigsrædsler forfølger hende.
Verdenskrigens rædsler forfølger familien Haken. I dette bind først og fremmest Emil, men også hans mormor, mor og onkel. Emil fortsætter jagten på familiens historie og ønsker at udgive den. Her dukker et citat af Camus meget passende op: ”Tiderne forandrer sig, men det gør mennesker ikke.”
Undervejs til Brasilien må Emil og halvbroderen, Philippe, en tur omkring Kegnæs til mormorens dødsleje og til en forsoning med hende, som har haft så stor betydning for Emil.
I Brasilien når Emil – efter voldsomme strabadser – frem til et møde med en slægtning, der er med til at give ham den sidste krølle på slægtshistorien. Men historien går videre. Forfatteren har givet romanen et efterskrift, hvor vi får lidt mere at vide om Emil, hans mor Cæcilie og onkel Thomas.
Desuden har forfatteren nogle spændende bemærkninger til hele romantrilogien. Såvel handlingen som persongalleriet er fiktion, men de er sat ind i en spændende historisk sammenhæng, der rækker ind i nutiden.
”Den niende Bro” er gribende og fascinerende – et brag af en roman med en på flere måder overraskende afslutning på sagaen om Haken-slægten. Den er fyldt med drama, spænding, indbygget krimi, lidenskab, tvivl og tro og så er den båret af et meget flot sprog.
Peer Louis Aarestrup er med denne romantrilogi, hvor han debuterede som romanforfatter med ”Asfaltblomstens duft”, for alvor trådt ind på den litterære scene som en spændende romanforfatter.