433
2015
8740008606
Atter møder vi Niels Bentzon. Som gidselforhandler for Københavns Politi sættes han ind i sagen. Det drejer sig om en patient, som dog rækker ud i samfundet med sine kriminelle gerninger. Fra start står det klart, at Niels Bentzon må bøje sig på alle ledder og kanter for i det hele taget at kunne nærme sig manden. Han ‘indlogerer’ sig på Sikringen – landets mest sikrede anstalt. Her er Danmarks mest kriminelle, forhærdede mænd indsat. Tilsæt her, at skizofrenien blomstrer.
Det bliver – efterhånden som handlingen fint udfolder sig – klart, at Bentzon må udgive sig for en anden. Han simulerer for et godt ord – og han gør det skarpt og troværdigt – for at være en sindssyg blandt de andre, og fra denne position kan han så nærme sig de andre galninge. Han forsøger bogen igennem at nærme sig en forklaring på et voldsomt giftmord på en overlæge. Selve opklaringen rækker dog længere ud – på tværs af grænser, krydsende tid og sted.
Bentzons kone – den anerkendte astrofysiker, Hannah Lund – trækkes med ind sagen på en måde, der ikke skal røbes her. Trådene går helt tilbage til omkring år 399 f. Kr., nærmere lokaliseret Sokrates og hans dødscelle. Det er raffineret og noget af en mavepuster at være læser til.
Ydermere rammer handlingstråden også en kærlighedshistorie fra Oxford i 1939; en beretning, der ligeledes knytter an som forbindelsesled mellem Sokrates og Sikringen i nutiden.
Jeg vil kategorisere denne roman som en thriller, slet og ret fordi det ikke i stor stil drejer sig om selve opklaringen af forbrydelsen og den følgende retfærdighed (straf), men snarere gør romanen noget ud af perspektivet og de brede bølger og forbindelser på tværs af tider og epoker. Man skal som læser købe den præmis, at reinkarnation finder sted. Gør man det, venter der en stor og spændende, endog fascinerende læseoplevelse.
Et stort kendingsmærke er miljøskildringerne. Det er simpelthen fint skildret, hvorledes Bentzons oplevelser på Sikringen får betydning for ham som person, og man kan undertiden blive helt forvirret som læser over, hvad der er reelt, og hvad der er forestilling. Vi er inde på konkrete scener som elektrochok, stærk medicinering og fastspænding – altsammen formidlet i et godt, fængende sprog, der maler scenerne forbilledligt frem.
Der er visse skift mellem synsvinkler, hvilket overordnet set skaber dynamik for læseren, og undertiden samtidig skaber en smule forvirring. Hold ud – for trådene samles i slutningen.
Dette er tredje bind i serien, og eventuelle nye læsere kan sagtens springe diretkte ind i denne, som jeg betragter som central og den ypperste af de hidtidige. Det er klart, at et kendskab til de forudgående to bind er en fordel – en fordel, men ikke en nødvendighed.