375
2020
978-87-93825-38-3
Terapeuten, norsk
oversætter: Agnete Friis
1.
Terapeuten hedder Sara og er den person vi følger gennem hele bogen. Hun og Sigurd har overtaget Sigurds afdøde morfars store, gamle hus, og det skal renoveres fra a til z. Entusiastiske er de gået i gang – men da vi møder Sara, er arbejdet med huset gået i stå, de har rykket ned, men ikke fået bygget op.
Sigurd er arkitekt, han arbejder meget og når hun minder ham om de ufærdige projekter i huset, bebrejder han hende, at hun ikke tjener ret meget. Sara har sagt sit job op og er startet for sig selv i sin psykologpraksis oven på garagen. Hun har svært ved at finde engagementet i jobbet, orker ikke sine patienter, og orker heller ikke rigtigt at få nye patienter ind.
Den dag Sigurd forsvinder, siger han til Sara, at han skal mødes med ’gutterne’ på en hyttetur – men han dukker aldrig op. Sara melder ham savnet, og Sigurd bliver fundet dræbt af skud i ryggen. Det mylder med politi i huset. Samtidig føler Sara, at der er en anden i huset, ting bliver flyttet og hun hører skridt om natten.
Vi hører i flachbacks om forholdet mellem Sara og Sigurd. Snart tegner der sig et billede af et forhold, der ikke er helt rosenrødt.
Vi hører også om Saras barndom, om hvordan hun mistede sin mor, da hun var barn. Storesøster Annika blev det faste holdepunkt, og det er hun stadig. Forholdet til faren har aldrig været særlig tæt, han er en meget speciel person, som vi gennem Saras besøg i sit barndomshjem lærer mere om.
’Terapeuten’ er en psykologisk thriller, der bygger på følelser som angst, ensomhed og traumer fra barndommen, som stadig sidder i Sara. Hun sover dårligt, ligger med en stor kniv ved sin side, er på vagt. Sara virker lidt svag og vag, ikke særlig handlekraftig, en person, der er gået lidt i stå.
Politiet holder kortene tæt ind til kroppen, Sara (og læseren) får ingenting at vide. Man mærker, at politiet mistænker Sara, og bliver i tvivl, om det hun oplever, er reelt, eller om hun ser og hører syner, alene og bange som hun er i det store ufærdige hus.
Spændingen ligger i, at vi kun ser tingene fra Saras perspektiv, vi ved det hun ved – og ikke mere. De øvrige personer i bogen lærer vi at kende gennem Sara – vi er derfor meget afhængige af Sara. Men er hun pålidelig?
Bogen er lidt langtrukken i starten, men det er formentlig helt bevidst, idet vi følger Saras ikke alt for spændende hverdag i huset og i hendes praksis. Senere kommer der mere fart og spænding. Slutningen er virkelig overraskende – som den skal være i en god krimi.