80
1990
87-7297-265-3
Spirit fyldte 50 i da dette album udkom i 1990. I den forbindelse samlede Bogfabrikken otte klassiske historier, fik tegneseriekender Ander Hjort Jørgensen til at skrive et Eisner/Spirit-portræt og pyntede kransekagen med de to allertidligste Spirithistorier. Anders Hjort Jørgensen om Eisner og Spirits tilblivelse og udvikling. Holdet omkring serien, der er flere end Eisner. Rentegner Lou Fine, forfatter og rentegner Klaus Nordling, forfatter Jules Feiffer, og tegnerne John Soranger, Jerry Grandenetti og John Dixon. En hel flok, men på på trods af assistancen er Spirit tydeligt Eisners værk.
De to første historier der minder alt for meget om tidlig superhelte og detektiv historier. Ånden er der, men man mærker at serien er i sin spæde begyndelse. Der er langt til den grafiske og fortællermæssige identitet serien senere skulle få.
De otte klassiske historier er alle stærke, jeg er måske ikke så vil med historien om en femme fatale fra planeten Mars, men særligt to fortjener fremhævelse: “Pas på dig selv!” og “To Skæbner”. Sidstnævnte med opsplittede paneler hvor to ens udseende mænd oplever den samme dag, den ene i fængsel for en forbrydelse, den anden fanget i et ægteskab der er en ren forbrydelse. Konen er en tyran som Hitler, Mao eller Stalin. De bevæger sig simultant ned over panelerne mens de oplever de samme ting i hver sit miljø, og Eisner formår at lade begge fortællinger have nøjagtig samme replikskifter. (Det er vist kun Svend Åge Madsen der herhjemme er sluppet af med noget lignende.)
”Pas på dig selv!” vælter Spirit ud af en vindue og bliver fundet død på gaden, af en storbyborger. Han skræver blot over liget og går op i sin lejlighed, men får dog kolde fødder. Skulle han have gjort noget? Det udvikler sig til en ren gyser, men slutningen vender bøtten fuldstændig og overraskende på hovedet. Det er et eksempel på at det ulogiske er logisk i sammenhængen. Her er det samtidig direkte fjollet, og det passer til hovedpersonens tiltagende paranoia.