46
2010
978-87-90479-21-3
How Joshua Learned - Making Sense of the World with Autism
Joshua er autist. Der er mange ting, der er vanskelige for ham. Opgaver og aktiviteter, som vi alle møder i vores hverdag. At være med mor ude at handle, at få gæster, at lege med jævnaldrene. Heldigvis er der mange kloge mennesker i Joshuas omgangskreds. Mennesker, der hjælper ham med at få strategier til at gøre de vanskelige ting nemmere. Bogen er skrevet af en autist, og henvender sig i første omgang til folk, der har denne specielle udfordring tæt inde på livet.
Men… mange af de problemer Joshua slås med, vil forældre til “ganske almindelige” børn kunne nikke genkendende til. Og mange af de strategier og løsningsmodeller Joshua præsenterer i bogen vil uden videre kunne bruge i enhver familie med børn i førskole alderen.
Desuden er den rigtig god optakt til en snak med barnet om, hvilke ting det mestrer, og hvilket der er vanskeligt for ham /hende. Nogle af Joshuas problemer vil barnet kunne genkende og ved andre udfordringer vil barnet opleve glæde over at han / hun i hvert flad mestrer.
Illustrationer får mig på ingen måde til at løfte armene i begejstring. Videnscenter for Autisme påpeger selv, at dele af illustrationerne er ufarvelagte, således af børnene selv kan arbejde med, og derved få budskabet ind af flere kanaler. Sproget og det at farvelægge henvender sig efter min mening til mindre børn, hvis finmotorik slet ikke er udviklet nok til at få glæde ud af at skulle arbejde med tegninger med så mange detaljer og i så småt format som det er tilfældet i bogen.