606
2022
978 87 7151 865 8
1. udgave
Hvornår er man som ivrig læser lykkeligere, end når man virkelig har nydt de første 20 sider af en roman – og der er små 600 sider tilbage?
”Golem – en operaroman” starter forrygende. Ved et spiritistisk møde i en herskabsvilla i Schweiz i 1923 får et kvindeligt medie kontakt med en golem. For at hjælpe med at frigøre ånden komponeres en sælsom opera, Der Golem, og uhyggelige ting begynder at ske.
Ifølge jødisk tradition er golem en skikkelse skabt af dødt materiale, fx ler, som bliver levende, når den får stukket et stykke papir med guds unævnelige navn i munden. Rabbi Löw i Prag skabte i 1580 den måske mest berømte golem, der skulle beskytte hans menighed mod den katolske pøbel.
Mange år senere, i 2016, skal instruktøren Mathias Gerber sætte Wagners Mestersangerne i Nürnberg op på Prags Nationalteater. I Prag drages han uimodståeligt mod Rabbi Löws ældgamle synagoge.
Klip. I et eksklusivt bordel i Napoli udvælger Det Kongelige Teaters operachef sig den jødiskudseende skønhed Rebecca; kort efter findes han død i et badekar.
Tilbage til Mathias, der i Prag forelsker sig i den smukke, jødiske kvinde Ada – og som opsøges af den mystiske operaelsker Ibbur Meyer, som også opsøgte komponisten til Der Golem i sin tid. I løbet af otte årtier er hr. Meyer ikke blevet en dag ældre!?
Klip. Den afdøde operachefs kommende afløser, Sophie, er på ayahuasca-trip i Perus jungle og møder Gollum i tågerne; tror hun. Det er naturligvis golem.
Små 20 år sætter hun og Mathias Der Golem op i Operaen på Holmen.
Endnu et mord indtræffer. Det har kun indirekte noget med golem at gøre, og læseren får bekræftet en længe næret mistanke om, at forfatteren ikke følger en overordnet plan, men snarere hitter på undervejs.
Ak. Det, der startede så inciterende, opløses i et utal af løse tråde. Den velskrivende dansk-jødiske forfatter Sally Altschuler mister interessen for sin golem og kaster sig i stedet ud i detaljerede beskrivelser af Mathias’ forhold til cigaretter, nervemedicin, kvinder og især madlavning.
Bogen sætter sig solidt mellem to stole: En eventyrlig fortælling med ånder, mystik og spiritualisme – og en skilsmisseroman om en ret usympatisk, madglad operainstruktør med nerverne på højkant. Vægtningen er ca. 10% eventyr og 90% hverdagsrealisme, hvilket gør markedsføringen af bogen til noget af en tilsnigelse. En mere ærlig, men mindre salgbar titel ville være “Mathias & Ada, en gourmetroman”.
PS. Forlaget anbefales hyre en bedre korrekturlæser. Især er der problemer med De og Dem, som mange steder bliver til de og dem.