217
2004
87-7973-074-4
Timoleon Vieta Come Home. A Sentimental Journey
Rammefortællingen er et trekantsdrama mellem en gammel krukket bøsse, Cockcroft, hans bosniske elsker og hans hund, Timoleon Vieta. Hundens navn betyder noget i retning af “angsten for forfald” – hvad kan en gammel, ensom bøsses hund næsten ellers hedde? Hund og elsker nærer en umiskendelig afsky for hinanden. Med det navn hunden render rundt med, er det ingen overraskelse at bosnieren må gå af med sejren, og hunden sættes af i Rom. Timoleon Vieta vender straks snuden mod hjemmet, og på dens rejse tilbage til Cockcroft støder den perifert mod dønningerne af andre menneskers historier. Disse handler om grænseoverskridende kærlighed. Aldersgrænse, kærlighed mellem folk af forskellige nationaliteter og mellem den gode pige og den ungdomskriminelle.
Dan Rhodes er en dygtig stilist. Man kan mærke novelleforfatterens stramme greb om pennen. Når en novelleforfatter skal skrive en roman, sker der imidlertid undertiden, hvad jeg vil kalde en forklædning af en samling fortællinger i romanudstyr ved at lade den ene udøve hvervet som rammefortælling. I begyndelsen af bogen spekulerede jeg på, hvordan fortælleren ville få en forholdsvis lille historie om en gammel mand, hans hund og hans nye “grimme” elsker til at strække en hel roman. I længden er det dog den historie, der fanger mest med dens troværdige portræt af en falleret gammel kunstnerbøsse og hans pinagtige angst for at være alene. De andre historier er underligt banale kærlighedshistorier. Deres ærinde er tvivlsomt. Deres ret til at deltage i historien begrundes med, at de i en brøkdel af et millisekund er i kontakt med eller i nærheden af en hund på vej hjem. Det er en præmis, der ikke er rigtig overbevisende. Og så virker disse kærlighedshistorier lidt ligegyldige i forhold til Cockcrofts løbende og aldrig vedvarende eskapader.
Trods irritationen er “Timoleon Vieta, kom hjem” en særdeles læseværdig bog, som vil blive taget frem igen. En genlæsning vil måske give mere ro til at koncentrere sig om de historier, som ved første læsning bare gæsteoptræder, mens Cockcroft og co. tager sig et stjernehvil.