299
2007
9788779554948
Lost Light
2.
Er gået i total Harry Bosch ‘mode’ i denne tid, og det er den tredje genlæsning inden for en måned. Har læst alle Connellys bøger flere gange, han er min absolutte favorit, og med fare for at gentage mig selv, så er ‘Nattens konger’ min yndlings Bosch.
Kriminalassistent Harry Bosch har pensioneret sig selv fra LAPD i en alder af 52. Han kan ikke glemme en fire år gammel uopklaret sag, hvor en kvinde blev myrdet i en trappeopgang. Hun var tilknyttet et filmprojekt, hvor der nogen dage senere blev begået et røveri ved højlys dag, da en pengetransport skulle levere 2 millioner dollars, der skulle bruges som rekvisit til filmen. Bosch mistede dengang sagen til en anden afdeling, men de to nye kriminalbetjente bliver en dag skudt ned på en bar, den ene dræbt og den anden blev lam fra halsen og ned. Den invaliderede betjent kontakter Bosch 4 år senere, for at hjælpe ham med opklaringen.
Michael Connelly skriver oftest i 3. person, til dato har han kun skrevet i 1. person i de to Jack McEvoy bøger, ‘De parallelle mord’ og ‘Fugleskræmslet’, men i ‘Nattens Konger’ sker det igen, og det virker godt. Connelly er inspireret at Raymond Chandler, og at læse Bosch i 1. person er som at læse om Marlowe. At være sammen med Bosch på denne måde og kun følge ham og hans betragtninger og tanker er dybt underholdende. Desværre har Connelly ikke gentaget succesen siden.
Connellys plots er ofte virkelighedstro, og det gælder også i denne. Der er flere rørende momenter i bogen; Bosch går til saxofon undervisning hos en ældre mand på plejehjem og giver sig tid til at tage sig af ham. Hans besøg og indlevelse i den invaliderede betjent fører også til smertefulde scener, som man sent glemmer. Bogen burde være oversat til ‘Fortabt lys’, hvis den skulle frit oversættes fra den amerikanske titel. Det fortabte lys er et tema der går igen i flere af hans bøger, et fænomen fra Bosch’s tid i Vietnamkrigen, hvor han var tunnelrotte og ofte så lys i tunnellerne, hvor der ikke kunne være lys. Det gentager sig i denne bog i en meget følelsesladet scene, der bærer hele bogen!
Jeg kan ikke anbefale bogen nok, det er simpelthen krimi når det er bedst, og Connelly har ikke skrevet bedre hverken før eller siden.