391
2009
978-1-84605-360-3
Darkness Rising
1.udgave
Wien år 1903: Freud holder foredrag i den jødiske loge (Bnei B’rit) om drømme og det ubevidste, men er utilfreds med at han ikke kan tale om infantil seksualitet. Der er tale om at begynde at forske i det kulturelle ubevidste, dvs ting som er nedarvet fra tidernes morgen, ældgamle erfaringer som man bare ved, Freud kalder det endopsykiske myter.
Maxim Lieberman og politidetektiven Oskar Rheinhardt er et nyt makkerpar i kriminallitteraturen. Lieberman er læge og psykiater og er interesseret i Freuds teorier. Han er jøde som mener at han har frigjort sig og er trådt ud af religionens skygge. Hans far Mendel er forretningsmand, som kommer i den jødiske loge for det er godt for forretningen; han er ikke glad for, at Maxim ikke ville overtage forretningen og gal over at Maxim har ophævet forlovelsen med datteren til en nær ven af Mendel.
Bogen begynder med at man finder liget af en munk, som har fået revet hovedet af hvilket kræver stor styrke, Rheinhardt vil have sin ven Lieberman til at hjælpe sig. En byrådsmand bliver dræbt på samme måde, de to dræbte havde det til fælles, at de var imod jøderne og deres indflydelse, ville have dem ud af hospitaler, forretninger og Wien. Desuden får en jøde hovedet revet af – han havde et bordel og slog næsten en af pigerne ihjel, da hun ville væk fra bordellet.
Blandt jøderne er der en gruppe, Hasidim, som tror på det mystiske, Kabala; de ledes af rabbiner Barash som bruger sin viden til at spå om fremtiden og havde forudsagt munkens død. Han bruger århundrede gamle tekster for at beskytte verden ved at bede og derved bringe frelse for Gud. Går det rigtig dårligt for jøderne kommer en viis rabiner som er i stand til at skabe et uhyre, en golem, af mudder som vil hjælpe jøderne imod deres fjender, men som kan være meget svær at kontrollere. Så spørgsmålet er om det er en golem som har revet hovedet af de 3 onde mennesker?
Lieberman bliver på hospitalet kaldt til en ung patient, en baron, som står for døden på grund af syfilis der har gjort ham vanvittig, sygeplejersken kalder på en katolsk præst, så han kan få den sidste nadver og blive frelst selvom han ikke har levet et fromt liv. Men Lieberman mener at patienten ikke forstår at han er døden nær og forhindrer præsten i at komme nær patienten, for det er bedre at patienten er euforisk end bange for døden. Så spørgsmålet er, kan man tillade at en jøde forhindrer en katolsk patient i at få den sidste nadver og dermed blive frelst? Nej det er utilladeligt og Lieberman bliver fyret.
Dette er de nogle af de forskellige baggrunde i bogen som kører frem og tilbage over antisemitisme, bypolitik, universitetspolitik og imens opklarer Lieberman og Rheinhardt hvad der er bag ved disse uhyggelige mord.
Dette er meget mere end en kriminalroman..