120
2013
978-87-92246-58-5
1700-tallets Haiti danner den historiske ramme for Mikkel Ørsteds ordløse fortælling. En lille pige fødes som datter af en slave. Straks efter pigens fødsel kaster moderen sig i døden hvorfor pigen vokser op blandt andre slaver, som en slags Askepot. Det er hende de andre pukker på. Vi følger hendes liv en enkelt dag som halvstor pige. Hun skal hjælpe den halvfulde godsejer og hans kumpan med at brændemærke en ny slave. Man sidder fuldstændig paralyseret og ser på mens hun varmer brændejernet op for derefter at række det til sin herre, mens den ny slave holdes fanget mod gulvet. Det er grusomt, meget grusomt. Samtidig er der både voodomagi og et slaveoprør som spøger i kulissen. Med et lydord ’boom’ – det eneste ord i albummet, indvarsles det haitianske slaveoprør og enden for slaveejerne.
Helt uden ord, tegnet med rød kuglepen, skaber Ørsted noget ret særegent. Det er totalt fedt, og givet emnet og rammen, meget brutalt. Med varierende grafisk kvalitet er enkelte sider ekstremt flot tegnet, med en dybde der er på højde med Robert Crumb og Jan Lööf, selvom Ørsteds grafiske stil er en helt anden. Alene brugen af den røde kuglepen er unik. Det giver sig selv at Ørsted i 2013 fik Ping-prisen for ‘Aske’.
Hvor bliver næste album af Hr. Ørsted?