250
2015
978-87-7174-021-9
The Moving Toyshop
For at være helt ærlig havde jeg aldrig hørt om den engelske forfatter Edmund Crispin, før jeg faldt over ”Den forsvundne legetøjsbutik”, og da jeg egentlig heller ikke har læst specielt mange klassiske engelske krimier, kunne jeg ligeså vel have overset denne. Men plottet om et mord midt i Oxford i en legetøjsbutik, som næste dag er sporløst forsvundet, fangede min nysgerrighed, og jeg må sige, at bogen var et underholdende bekendtskab.
Den anerkendte digter Cadogan trænger til ferie og beslutter sig for at besøge Oxford, hvor han studerede. Rejsen dertil forløber dog ikke helt efter planen, så det ender med, at Cadogan ankommer til fods i nattens mulm og mørke. Her opdager han tilfældigt en butik, hvis dør ikke er låst, og som den gode samfundsborger, beslutter han sig for at undersøge, om alt er i orden i huset.
Men det er det ikke! På førstesalen finder han liget af en myrdet kvinde. Kort efter bliver han slået ned, og da han kommer til sig selv, er der gået mange timer. Det lykkes Cadogan at slippe væk, og han går straks til politiet, men da han skal vise dem legetøjsbutikken, ligger der i stedet en købmandsbutik, og købmanden ved ikke noget om hverken mord eller legetøj.
Da politiet således ikke kan gøre noget, får Cadogan i stedet hjælp af sin tidligere studiekammerat, den nuværende professor i engelsk og litteratur Gervase Fen, og det bliver til en kringlet jagt på sandheden. Hvem var den myrdede kvinde? Hvorfor skulle hun dø? Og hvorfor gjorde morderen sig den ulejlighed at stille en legetøjsbutik op for en nat?
Edmund Crispin er et pseudonym, som komponisten Robert Bruce Montgomery brugte, når han skrev krimier. Montgomery levede fra 1921 til 1978, og ”Den forsvundne legetøjsbutik” udspiller sig i 1938.
Her er tale om en klassisk who-dunit krimi med en kompleks handling men fortalt let og charmerende med masser af humor og litterære henvisninger, som læseren kan more sig med at fange. Sammenlignet med en nutidskrimi er ”Den forsvundne legetøjsbutik” naturligt nok hverken særlig uhyggelig eller sandsynlig, men det gør ikke spor, for de skæve personligheder og legen med plottet samt den finurlige humor gør læsningen let og underholdende.
En fin lille klassisk krimi for læsere der holder af nostalgisk puslespilskrimi frem for bloddryppende action.