373
2017
9788712053576
A talent for murder - Oversat af Karen Jensen
I december 1926 forsvandt forfatteren Agatha Christie (1890 – 1976) i 10 dage. Hun har aldrig fortalt hvad hun foretog sig i de dage, og har i sin selvbiografi forbigået hændelsen i tavshed. De fleste kender nok Agatha Christie som ophavskvinden til romanerne med Hercule Poirot og Miss Marple. Hun er den til dato mest sælgende forfatter nogensinde – men har også i omegnen af 80 værker at gøre godt med.
Andrew Wilson, engelsk forfatter og journalist, har tilsyneladende spekuleret over hvad Agatha Christie foretog sig i de 10 dage hun var væk i 1926, og har med “Talent for mord” givet sit helt eget bud på det. Hvad skal Agatha Christie, der i sine bøger har begået et utal af mord, lave i al hemmelighed, hvis hun ikke skal begå et rigtigt mord? Nej vel, og det er der så kommet denne spændingsroman ud af.
Agatha Christies ægteskab kører på pumperne. Manden er utro, og Agatha vil måske/måske ikke ud af forholdet. En dag passes hun op af en virkelig ubehagelig læge, der vil have hende til at slå en person ihjel. Til gengæld lover han så, at Agatha’s datter ikke vil lide nogen form for overlast – i modsætning til hvis hun ikke går ind på hans “forslag”. Agatha befinder sig som en lus mellem to negle, og enden på det hele bliver at hun “forsvinder” mens hun udfører lægens grumme plan. Agatha Christie slår et andet menneske ihjel – eller gør hun? Som krimigenrens ukronede dronning, har hun et par tricks i ærmet, som måske kan narre lægen. Hvis du vil vide præcis hvad der skete de 10 dage Christie var forsvundet, bliver du nødt til at læse bogen selv.
Historien er et sjovt tankeeksperiment, og faktisk ganske spændende. Selv om vi hele tiden er orienteret om hvad der skal ske, tager bogen alligevel læseren med i nye retninger et par gange undervejs. Andrew Wilson har skrevet hele bogen som var den forfattet i 1920’ernes England. Altså, et lidt stift og lettere gammeldags sprog. Det er godt tænkt, og understreger hele historien, og gør den faktisk også ret troværdig. Det fungerer med andre ord, glimrende. Man kan så sige, at ulempen med det lidt stive sprog er, at personerne også kommer til at fremstå stive og karakterløse. Eneste undtagelse er hovedpersonen Agatha Christie selv, idet hun fungerer som jeg-fortæller i de dele af bogen der involverer hende selv, og dermed løfter sløret for hvem hun i virkeligheden er som person. Så Christie virker rimeligt troværdig som person og romanfigur. Resten af personerne er lidt for kantede og kluntede, hvilket nok også var normen på det tidspunkt, så derfor kan jeg acceptere det uden at sidde og ærgre mig over f.eks. den kiksede politimand der mere minder om en tegneseriefigur, end en rigtig politimand.
“Talent for mord” er måske ikke stor litteratur, men den er faktisk rigtig godt lavet, og jeg var godt underholdt hele vejen igennem.
Sidst i bogen er en kort opsummering af de faktiske hændelser omkring Agatha Christies forsvinden i december 2026.
For fans af Agatha Christie, kan jeg ikke se at “Talent for mord” er til at komme udenom.