af d. 4. september 2024

332

2024

978-87-974800-4-5

The last house on Needless street
Oversat til dansk af Rasmus Hastrup

En lille pige forsvinder og hendes søster leder efter hende, selv ind i voksenårerne, for hun må jo være derude et sted. Søsteren føler sig delvist skyldig i lillesøsterens forsvinden, for hun holdt ikke ordentlig øje med hende. Men hun var jo også selv et barn da det skete. Hun har hjælp på sidelinjen af en kvindelig betjent, men det er som om betjenten ikke længere gør ret meget ved sagen. Søsteren finder en ledetråd, som hun stædigt forfølger, da det bringer hende tættere på hvor det skete men også giver hende et naivt håb om at finde sin lillesøster i live.

Der flytter en ny nabo ind ved siden af en mand som bor meget tilbagetrukket. Han går hos en læge/psykiater, men han fortæller sjældent om andet end hvad han har set på tv. Dog er han kommet til at nævne sin datter. Mandens hjem blev undersøgt nærmere dengang den lille pige forsvandt, men de fandt intet og han mener da heller ikke at have noget med hendes forsvinden at gøre. Han har nok i sig selv, sin datter og ikke mindst sin kat. Og så er det vigtigt for ham at andre ikke opdager hvor anderledes han er. Han er dog samtidig nærmest desperat efter at få en kæreste eller en ven, men han tør aldrig gøre noget aktivt og ender altid med at drikke sig fuld i stedet. Så skal han nemlig ikke forholde sig til verden udenfor mere end højst nødvendigt. En dag sker der noget tragisk med fuglene i haven og han spekulere meget over folks ondskab i den sammenhæng. Han ved samtidig godt at han nok har brug for hjælp, men han tør ikke åbne op over for nogen. Den nye nabo er han langtfra tryg ved og da hun brænder ham af på en “date” så er det for ham et helt lukket kapitel. Hvad han ikke ved er at den nye nabo er søster til den forsvundne pige og hun har sin egen dagsorden.

Mandens datter og hans kat får på deres egen måde mulighed for at tale sammen. Men en kat kan jo ikke tale, eller rettere mennesker kan jo ikke forstå dem? Alligevel får de to stillet et venskab op som gør at katten finder ud af at den nok har taget lidt fejl af sin ejer samt at datteren ikke er så slem, som katten først troede. Faktisk får katten ondt af datteren og prøver efter bedste evne at hjælpe hende.

Alt dette og mere til samler sig i en roman, hvor man som læser først bliver en smule forvirret. For det er svært at finde sammenhæng i tingene og karaktererne. Og jo længere ind i historien man kommer, jo mere forstyrret og mærkeligt bliver det hele. Indtil man på et tidspunkt bliver klar over at der spiller noget så anderledes som personlighedsspaltning og anden psykisk sygdom ind over flere steder. Man kommer som læser til at føle sig alt fra forfærdet til dybt berørt – det sidste især værende meget trist, for det er ikke en sjov historie eller en historie der bare fortæller om hvordan forskellige psykiske lidelser påvirker menneskers liv. Det er en historie som omend den er fiktiv nemt kan trække tråde ud til noget de rer genkendeligt og derfor bliver det hele både trist, tragisk og uendelig sørgeligt.

Bogen omtales som en horror-roman og det mener jeg personligt er forkert. For selvom det er en psykologisk thriller, så er der intet horribelt over den. Ja der sker nogen voldsomme og tragiske ting, men der er også et strejf af medmenneskelighed og håb. Så en god roman der skiller sig ud. Men også en roman som ikke er så voldsom indenfor dens genre at jeg opfatter den som uhyggelig eller grotesk.