2024

9788775880720

1 oplag

Alle os der elsker den seje lille Galler Asterix og hans venner, kender også
Obelix og hans elskede hund Idefix, der første gang blev præsenteret i “Gallien rundt” (Tour de Gaule), og siden har været en fast del af Asterix-universet.
Idefix ((fransk): idée fixe, tvangstanke) er i dette første album (der er flere undervejs) dedikeret til ham, omdrejningspunkt i en ny fortælling der er baseret på figurerne fra Asterix.
Vi befinder os i Lutetia anno LII, Romerriget har besat byen men en lille håndfuld af durkdrevne og uovervindelige dyr anført af Idefix holder stand og tager i bedste galleriske ånd kampen op mod general Labienus og hans kobbel af glubske hunde, der forsøger at presse det romerrigets regler og normer ned over det lille samfund. Men det lille samfund har også et problem med at beboernes hunde har det med at forsvinder sporløst om natten, så Idefix og hans venner beslutter at løse mysteriet sammen. Omtrent samtidig har Miraculix været ude for en landevejsrøver og er blevet bestjålet sin taske med penge og ingredienser til miksturer. Inden vi for set os om bliver de to sager flettet sammen, og uden at røbe for meget ender romerne som vanligt med at blive til grin.
Idefix og druiden, er et frisk pust som alle hunde- og Asterix-elskere kun kan være glad for. Tegningerne og opbygningen af fortællingen er heltinder tråd med det vi kender fra de traditionelle Asterix album. Så jeg glæder mig meget til næste album i serien Idefix og de ukuelige
Tegneserien Asterix, skabt af René Goscinny og Albert Uderzo, og blev hurtigt en succes i store dele af den vestlige verden på grund af dens humor i såvel tegninger som dialog. I 1968 så serien dagens lys i Danmark i bladet fart og tempo fra Gutenberghus, og året efter kom det første album “Asterix og hans gæve gallere”. I dag er der 40 ordinære album i serien.
Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Cobolt, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.